Wednesday, April 29, 2009

habit datang lagi !!!

dulu....
suka layan cerita jet lee...
so cool bila dia lawan ngan musuh...
tapi kan?
kalau jet lee tu kat luar pulak...
macam mana?
agak-agak dia boleh terbang macam tu jugak ke?

ingat tak pelakon dalam cerita storm riders?
dorang ni pun salah satu antara pelakon yang sha minat bila part lawan-lawan ni...

tapi...
tak kurang hebatnya drama-drama siri yang sha tengok...
semuanya cerita pasal yakuza...
kalo yakuza mesti ada kait ngait ngan kongsi gelap kan?
fuyoh...
the latest ni...
sha baru tengok gokusen...
giler lah cikgu tu...
wakkakaaa...
teringat time jaga budak-budak...
kadang-kadang tu terkeluar jugak watak macam tu...
heheee...

ntah lah...
sha ni suka melayan budak-budak macam kawan sendiri...
sebab...bila kita layan macam tu...
secara tak langsung...dari sifat dorang yang malu bertanya pun boleh tukar jadi berani bertanya...

teringat salah seorang ex-student sha...
dia perempuan...
sha kenal sangat-sangat dengan famili dia...
jadi sha tak heran bila dia ni agak keras sikit kepalanya...

hari tu...dia mesej sha...
bitau dia kene marah..sebab satu hari tak balik rumah...
sha tanya...
dia tak balik rumah pergi mana?

dia jawab lepak ngan kawan-kawan dia...

sha tanya balik
abis tu?

dia jawab...sekarang mak dia tak bagi dia keluar rumah...

sha cakaplah...
kalau saya jadi mak awak pun saya akan buat macam tu...
awak kan perempuan...
sedangkan anak lelaki lagi mak kita risau...
apalagi anak perempuan macam awak ni...

lepas dia kata...
kawan dia yang seorang lagi marah kat dia?
sha tanya kenapa?
(sebenarnya sha tau sebabnya)

sebab hal petang tadilah....
dia jawab....

lama sha diam nak reply message dia...
sha jawablah...
saya bukan nak marah awak...
tapi awak mesti faham jugak perasaan orang...
cuba letak diri awak dalam situasi dia...
mesti awak pun rasa malu bila ditegur depan-depan orang macam tu...
kalau teguran betul tak apa...
ini teguran yang tak betul...
teguran main-main...
bergurau tak salah sayang...
tapi jadi satu kesalahan bila kita bergurau dan buat orang lain terasa hati dengan kita...
apa-apapun...
saya nak awak jadi seorang yang berani bertanggungjawab atas kesalahan yang awak lakukan...
awak patut minta maaf...
yang pasti saya tak sebelahkan sape-sape..
awak sendiri sudah kenal sangat dengan cara saya kan?

dia jawab...
nanti-nantilah...
tak ada mood...
dia kita tegur pun buat-buat tak tahu...

sha jawab lagi...
memanglah...
lagipun dia masih marah dengan awak...
apa-apa pun...
awak mesti minta maaf pada dia...
bukan sebab saya yang suruh...
tapi sebab awak memang rasa bersalah...
dan satu lagi...
ingat!!!

ajal maut kita...
kita tatau lagi...
sesaat pun tak ada tangguh-tangguh bila ia dah nak datang...
awak rasa...
awak mampu pikul tak beban ni?

dia: baiklah...
saya akan ikut nasihat ustazah...
tapi betul-betul tak boleh sekarang...
dia langsung tak nak cakap dengan saya...
pandang pun tak nak...

saya: kalau macam tu...
tunggulah dia tenang dulu...
lepas ni..bila dah baik balik..jangan pula buat macam tu o.k?

dia...
baik boss!!! saya janji!!!

akhir kata...
sha bagitau kat dia...
sha percaya dia mampu buat seperti yang dia janji pada sha...

* sifat remaja sekarang...
dia akan cari orang luar tempat mengadu...
secara tak langsung orang luar itulah yang mempengaruhi diri mereka...
pesanan buat diri sha sendiri dan buat kawan-kawan semua...
berusaha untuk memperbaiki diri kita dari sehari ke sehari...
kerana kita tatau dalam diam-diam sebenarnya ada yang memerhatikan kita dan menjadikan kita sebagai role model dorang...

No comments: