Saturday, May 30, 2009


buat adek arif...aku tatau nak eja nama dia ni..buah hati aku..anak abang taz aku ngan kak liz... hepi besday...cepat-cepat kenal nombor ngan huruf.. lepas ni senang lah nak main game hahaaa...
buat abang ku jugak zainudin .... 1 june ni kan? hakhakhak....tua dah bro...kawen lah weyh...susah aku nak kahwin kalo ko tak kawen lagik hhahhha harap-harap dia tak skodeng entri ni hhahaa....
buat yang sambut gawai...selamat hari gawai...

selamat bercuti

seperti yang korang tau..cuti sekolah sudah pun bermula. akulah orang pertama yang tidak merasakan ada bezanya antara hari berkerja dengan hari cuti sekolah. sebab aku hanya brtugas selama 6 jam dalam seminggu di luar rumah...

pagi ni...aku dengan famili aku akan pergi ke sibu. hhehe...tak jadilah pergi tanjung manis. selalu je macam tu. asal cerita kat blog mesti tak jadi apa-apa...ishk...

mana tau korang rindu aku ke..tatap je lah gambar yang tidak seberapa ini...nak buat macam mana inilah keadaan aku sekarang. dengan rasa laparnya, risaunya, berkecamuknya, berbelah bagi...hhhehee...sambil² tu korang praktis baik² ye bahasa melanau yang telah aku postkan sebelum ni. insyaAllah...sebulan sekali aku akan update kamusnya. itupun jika ada kesempatan. biarlah ilham aku sampai dulu hakhakhakkkk.....( ape punyer orang. buat kamus pun pakai ilham ke? hhahahaa....)

Nota: jangan biarkan hidup anda diselubungi sha83@kaizer hahhahaa....( sambil² tu tak dapat nak bayangkan hos rancangan misteri nusantara yang cakap cenggini...)

Friday, May 29, 2009

lamaran bertandang

ibaratnya sekarang aku seperti gambar di sebelah ini. hati aku berkecamuk. jiwa aku tak tenang. terasa bagai ada gelora badai yang melanda tanpa sebarang amaran.

teringat akan bicara si dia...

saya nak meminang awak...

hari ini ia bergema sekali lagi...hatiku bagai dipukul ombak...

duhai hati...tak semuanya yang kita inginkan atau cinta itu kitaakan dapat. apalah yang aku bisa jawab...

di usia begini...siapa yang tidak mahu berkahwin. siapa-siapa pun mahu...memang indah bila sudah ada pasangan yang halal buat kita. susah senang ada yang sentiasa bersedia di sisi kita. ada yang akan membimbing kita. pendek kata semuanya yang indah-indah belaka.

lantas aku teringat pada satu novel yang aku baca...janganlah membuat keputusan dalam keadaan yang terburu-buru. nanti keputusan yang kita buat itu bakal dipengaruhi oleh syaitan...

nota: apalah yang bisa aku katakan...aku hanya perlu sedikit ketenangan dan istikarah. biarlah Allah yang menentukan siapa jodoh ku. bukannya aku sendiri...aku harap dia mengerti...siapalah aku untuk memilih...kerana Allah Maha Mengetahui apa yang aku tidak pernah tahu...apakah peluang untuk ku menjadi sahabatnya sudah tertutup?!!!

" lupakan saya "


"lupakan saya...k bye assalamu'alaikum"....klick...bunyi talian diputuskan...
ishk ishk ishk...
tak sampai 5 minit...
lagu sixth sense bergema sekali lagik mengejutkan lamunan ... kedengaran suara di talian...
"awak..saya tak boleh lupakan awak...saya sayang awak sangat3..."
apa perasaan anda sekiranya ini adalah jawapan yang anda dapat dari seorang teman? namun bukan salah dia...bukan juga salah aku...semuanya sudah tertulis... aku tak pernah salahkan dia...
awak...kalau awak rasa sakit...sayalah yang merasanya terlebih dahulu...tidak perlu dijelaskan kenapa? cukup sekadar awak tau...apa yang saya rasa...selebihnya itu tidak menjadi suatu yang penting untuk dikongsi bersama...
hanya satu harapan aku..semoga aku boleh menjaga ukhuwah yang telah terjalin...itu sahaja... aku akan cuba pertahankan..namun, sekiranya awak tidak dapat untuk bertahan..tidak mengapa...saya faham...saya dapat rasa apa yang awak rasa...dan saya harus merelakan apa-apa jua keputusan awak...
nota: saya akan selalu menunggu sebagai sahabat awak...ambil lah seberapa banyak masa yang awak mahu...awak perlu...kerana saya memang akan tetap menunggu seperti selalu...

bersiar-siar ~

wah nak bersiar-siar pulak dah ni...
ceritanya macam ni...pagi tadi sha temankan umi pegi klinik... sampai di klinik lama jugaklah menunggu giliran...dan ramai jugak yang bawak baby...kiut-miut arg....rasa nak polok-polok...tapi takut kene penampor pulok. hhahaaa....
hendak dijadikan al-kisah sepagi...tetibe kuar lagu seize the day dari hapei aku yang brand malaysia punyer... aku amik la..tengok-tengok abi yang call.... dia mintak aku pergi cek kat poket seluar dia...aku cakap aku kat klinik, jadi dia cakap nanti jangan lupa cek kalo dah sampai kat rumah..aku jawab ye arg...
dalam masa yang sama masa tu umi tengah pergi cek darah hahahaa... aku tinggal kesepian dan keseorangan gitu... abis je tugas di klinik, kitorang dua terus pergi makan kat kedai piah...sampai kat situ aku order tea c biasa dan nasi ayam...
tengah-tengah makan ni la...sambil-sambil memandang-mandang apa yang berlaku di sekeliling...ops!!! ramai nye orang kahwin kat jais sempena hari jumaat ni...
aku skip ceta yer...
umi cakaplah pasal dorang nak pegi tajung manis. aku cakap aku nak ikut. sebab aku tak pernah pergi sana. hehee.. dulu time-time belajar... singgah dan jeling dari dalam express je ahakz... sekarang aku harus merealisasikannya..jadi kesimpulannya aku memang tak berapa nak on9 cuti ni..sebab hari ahad kemungkinan besar aku dah travel pegi sibu pulak...
ahad depan sambung pulak dengan kursus...ishk ishk ishk... pendek kata, aku memang sibuklah minggu prtama cuti ni, entah-entah update blog pun tak sempat...apelagi on9 huhuu....buat kamus semua ibarat macam kat atas tu arg gambor aku duduk dalam rumah nanti...hhahaaa...
sunyi tanpa kamuuu semua...
salam rindu dari aku untuk 2 minggu mendatang...harap bisa ketemu lagi ya hahaa

salam cinta dan kasih & sayang


entri ini sebenarnya aku postkan untuk adik fifi...dia jiran sebelah rumah aku. baru je pagi tadi menamatkan zaman bujangnya. syukur Alhamdulillah. 1hb june ni akan ada majlis di rumahnya. aku tatau dapat pergi ke tak? tapi petang ni aku rasa nak jalan² pergi cari hadiah untuk dia. hehee...sekarang ni dah macam ketagih plak bagi hadiah pada orang. terutamanya bile kawan-kawan aku yang kahwin.
cerita pasal kahwin ni. ramai yang cakap. jangan cari orang yang jauh sangat...nanti susah nak datang majlis nikahnya. aduyai...bukannya buat kat rumah pengantin lelaki lah...kan buat kat sini jugak....hhahaaa....tapi..kalau aku kahwin dorang nak datang ke? hahhaaa...
aduyai..sha bangunlah sayang....wake uppp!!! hahhaa...ape ni ceta pasal-pasal kahwin ni...hahhaaa...

p/s: semoga berbahagia di dunia dan akhirat buat adik fifi dan pasangannya....amiin insyaAllah

nota: teringat mimpi semalam yang lalu...baru je malam tadi...macam lama lagi lah jodoh aku nak datang huhuuu....

Thursday, May 28, 2009

jom berbahasa melanau

hari ini aku nak mulakan dengan perkenalan...

siapa?

siapa nama awak? (sai ngadan/radan mo)
nama saya sha (ngadan/radan ko sha)


di mana?
awak tinggal di mana...dengan siapa?
mo pelow gan kedau? dengah sai?

di mana kita hendak berjumpa?
gan kedau tuah bak bertemu?

di mana tempat awak sekarang?
dok kat maner sekarang ni?
gan kedau mo ubang eh...

bila?

bila awak sampai?
pidan dah mo labik?

bila kita nak jumpa?
pidan tuah bak betemu?

bila awak nak datang sini?
pidan mo bak labik keh?
bagaimana?

bagaimana saya nak kenal awak?
kubah gaya ko bak tao mo?

bagaimana saya mahu menghubungi awak?
kubah gaya ko bak kontek/telepon mo.

berapa?

kau berapa orang adik beradik?
jino lawas melow bejanak?

jam berapa kita nak jumpa?
pukul jino tuah bak bertemu

berapa haribulan datang sini?
jino lau bulan bak labik keh.

apa?

apa kita nak makan?
wakno bak kinah tuah?

apa awak sedang buat sekarang?
wakno an mo ubang/lian eh?

apa awak tengok tu?
wakno deng mo dun?

apa awak cakap tadi
wakno ubak mo nin?


* basic kat sini...

saya = ko
awak = mo

rumah terbakar panggil bomba tapi...

wah...
lain daripada yang lain pulak tema kita hari ini. yelah aku cuma terfikir kerana ada sesuatu yang menimpa aku pada petang ni tadi. erk ... korang janjilah jangan gelak-gelak sampai golek atas lantai. atau gelak sampai tak cukup tanah... payah aku tau...
aku masa tu on the way nak ke surau...pi jaga budak-budak nak solat. hendak dijadikan cerita...mata aku telah menangkap sesuatu. sesuatu itu bukanlah sama seperti blog crayon. bukanlah...memang lain daripada yang lain...tapi hati aku berkata-berkata...
aik...apasal rasa macam familiar sangat ni...
aku masih juga berdiam diri...aku dengar je cerita kawan sebelah ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri. aku tak pokus. mata aku terus menatap sesuatu itu dengan pandangan yang penuh kekusutan...aku pandang lagi sesuatu itu..dan terus menatap dengan mata yang terpaku...sehingga satu saat hati aku bergelegak macam kat dalam kawah gunung berapi tu..dan akhirnya larva-larva itu mengalir keluar sehingga membinasakan persekitaran....erk...dan terluahlah satu pertanyaan yang tidak disangka-sangka dari mulut aku....
erk...burn ke ni?
kenapa?
tengok baju budak tu memang burn habis arg ngan aku...
eh tak sama sangatlah...
mana boleh tak sama sangat..aku cam bebenorlah...
aduyai...cemaner ni....mana nak larik...
apasal plak?
yelah..terbakar ni....
hahaaaa.....
mana nak carik bomba...
dalam hati berkata-kata....
macammana boleh sama dengan baju pelajar plak ni. aduyai...tak pasal-pasal kang nanti orang akan salah pulak. malunya...tak pasal-pasal aku terbakar hari ni. erk....kalau rumah yang terbakar kene panggil bomba. habis tu aku yang terbakar ni nak panggil apa?!!!
terus terang aku cakap, aku tak pandang pun muka budak tu....dek kerana malu yang sesungguhnya...nasib baik aku bukan putih melepak kalau aku putih, konpem muke aku merah bak udang kene bakar.
aku rasa macam nak pusing je jarum saat pada detik itu. mana tidak..aku nak cepat-cepat masa berlalu dan terus berlalu...lepas ni jadi kenanganlah baju kurung kesayangan aku yang satu ni...
tak pernah dalam sejarah cikgu sama uniform ngan student...hhahhaha pecah rekod aku hari ni...
nota: nasib baik tak ada mamat-mamat nak tackle aku masa tu. kang tak pasal-pasal aku kene reject dek kerana tersalah sangka aku ni masih budak-budak lagi ropernye....siap ada kembar lagi..kembar tapi memang lagsung tak seiras...sikit pun takda...itu baru pasal mamat-mamat...kalau dia buat benda yang bukan-bukan, tak pasal aku kene cop macam budak-budak...erk..tapi tadi dia tengah main kejar-kejar ngan kawan-kawan dialah...harap-harap takda sapa nampak dan perasan hahhhaa.....

Wednesday, May 27, 2009

aku terus menunggu sebagai seorang sahabat

selama ni..aku pernah menunggu dia selama dua tahun. mana mungkin aku boleh lupa begitu sahaja. bila aku dah jumpa..mana mungkin aku bisa lepaskan dia pergi begitu sahaja untuk kesekian kalinya. bila bertemu kembali perasaan lama terasa mekar kembali. namun, aku tidak mampu melewatinya bersama-sama dengan dia. bagaimana harus aku katakan..aku sungguh-sungguh menyayanginya. dan aku tidak mahu dia akan terus terluka kerana sikap aku...sepertinya aku yang harus merelakan dia pergi...kerana aku tidak mampu rasakan yang dia mampu pertahankan persahabatan aku dengan dia. apakah dia faham apa yang aku rasa sekarang?
aku perlu menunggu dia untuk kesekian kali nya selepas ini sebagai seorang sahabat. aku tidak mahu sayang aku kepadanya terputus begitu sahaja. awak...saya akan terus menunggu awak di sini...saya akan menunggu...ambil lah seberapa banyak masa yang awak mahu. saya tidak kan pernah memaksa awak untuk terus berada di sisi saya. namun, saya masih akan setia menunggu awak seperti selalunya. di ym dan di fs. awak tau di mana saya berada. apakah cinta ku sebagai teman kali ini akan berbalas? atau aku hanya akan terus menunggu tanpa berharap apa-apa daripadanya sebagaimana yang pernah aku lakukan suatu tika dulu?
iya...aku akan menunggu dan terus meunggu biarpun dia akan mengatakan...tak perlu tunggu dia lagi. aku tetap akan terus menunggu....kerana aku benar-benar menyayanginya dari dulu, kini dan selamanya....

penantian itu satu penyeksaan

saya gune warna biru..ada yang cakap warna biru ini melambangkan kesedihan. aku tengah sedih ke? alololoo...kesiannya...

aku tak nak lah buat orang lain sedih. bila dia rasa sedih aku pun terasa jugak. walau dia sebahagian daripada masa lalu aku. tapi aku tetap berusaha untuk menjaga hati dia. aku tak nak dia rasa susah. bukan senang nak menjaga hati orang.betul tak?

kalau dia baca entri ni..mesti dia akan fikir aku selama ini hanya nak menjaga hati dia... sedangkan maksud aku bukan seperti itu. aku sudah berusaha berterus-terang sebaik yang termampu. aku cuma berharap dia tak pernah letak apa-apa harapan pada aku.sebab aku takut sangat sekiranya dia akan terluka dan dia akan rasa sakit yang teramat sangat. aku tak sanggup dia hadapi semua itu. apa yang perlu aku buat?!!!

ada orang tanya? apa yang buat awak rasa susah sangat? saya tak dapat jawab apa-apa. dalam hati saya cakap...saya tak nak buat dia rasa sakit. tapi saya tahu dan sedar jawapan itu mmang menyakitkan. tapi bila saya fikir balik..penantian itu lebih sakit daripada memberi jawapan.

dia tanya pada aku. sekirana dia hilang lagi. nak ke dia tunggu aku seperti 2 tahun ni? aku cakap
aku tak boleh tunggu. bukan sebab aku tak nak tunggu. tapi aku tatau apa yang akan berlaku.
adakah aku akan berkahwin selepas ni? atau masih hidupkah aku? aku tak boleh nak ramalkan apa-apa. jadi aku meberi satu kata putus yang tak akan buat dia rasa kesakitan yang berulang.

apa dia akan faham segala apa yang lakukan ini? aku sayang dia...

dulu..aku yakin dia akan mampu pertahankan persahabatan ini. namun sekarang, aku tak pasti , aku rasa susah hati sangat. aku rasa sedih. sebab aku tak nak dia rasa keseorangan. aku tak pasti apa yang dia faham tentang cinta?

awak...sekiranya awak baca entri ini...satu sahaja yang saya pesan. cinta itu menjanjikan kebahagiaan. ia tak kan pernah buat kita rasa susah. kita rasa sakit. jika awak rasa sakit. itu kerana awak meletakkan harapan pada sesuatu yang awak tak pernah pasti. saya tak nak awak jadi macam ni. saya sayang sangat dengan awak. awak pernah tanya saya...apa yang akan saya buat jika awak dalam situasi saya?

saya tak tahu apa yang perlu saya jawab untuk awak. sebab apa yang pernah saya lalui saya tak pasti sama ada saya harus beritahu melalui awak sendiri atau awak perlu cari tahu melalui orang lain. saya faham sangat dengan apa yang awak rasa. tapi saya tak pasti apa awak benar² faham apa itu cinta yang sebenar-benarnya cinta ?

awak..saya tak nak awak rasa sakit...sama ada jawapannya awak sudah tahu atau tidak...saya tak akan pernah paksa awak untuk terus berada di sisi saya. sebab saya tak pasti apa yang akan berlaku satu hari nanti. saya benar-benar ingin melindungi awak dari rasa terluka yang teramat sangat...andaikata kehilangan awak sebagai seorang teman itu mampu melindungi awak dari rasa sakit hati....saya harus akur dan bersedia untuk melepaskan awak pergi dengan redha. sampai bila-bila pun apa yang saya rasa terhadap awak itu tidak akan pernah berakhir sebagaimana apa yang saya rasa terhadap dia.

saya tak nak jadi macam ex-gf awak. saya tak nak jadi macam perempuan lain yang amat pentingkan kebahagiaan diri sendiri tanpa memikirkan perasaan seorang lelaki. saya minta maaf sangat-sangat...

nota: cinta sejati memang susah untuk dijaga. perlu keikhlasan yang sangat kuat dari dalam diri anda. mampu ke anda pertahankan cinta anugerah kurniaan Ilahi buat diri anda? meski pun anda tau bahawa anda bukan pilihannya...namun mampukah anda pertahankan persahabatan yang sudah terjalin sebelum ini? jika tak mampu adalah jawapannya...percayalah ia bukan cinta sejati bagi diri anda. kerana cinta sejati memerlukan ikatan perasaan yang sangat kuat. dan bisa menghadapi apa jua rintangan yang ada di depan matnya. meskipun dia tahu dan dia faham dia bukan pilihan hati cintanya itu. namun, dia akan tetap bersedia dan setia di sisi buah hatinya sebagai seorang teman di kala susah senang buah hatinya. meski pun tidak tertakdir sebagai jodoh. dia cuba untuk menjaga buah hatinya sebaik yang mungkin dan tidak akan pernah meninggalkannya sampai bila-bila...itulah dia cinta sejati...

Tuesday, May 26, 2009

kamek sayang kitak by hujan

cerita pasal lagu ni...seharian ni je aku melayan lagu yang satu ni. aku sendiri tatau kenapa. jadi secara tak langsung aku letaklah lagu ni kat status ym aku...tapi....

tak sangka pulak, ramai yang dok tegur tanya...sayang sape tuh? hahaha....aduyai...blom lagi aku letak sila jemput ke majlis kenduri aku ... agak² apelah soalan yang datang ye...hhahaa....

yang ucap tahniah aku masih dapat terima lagi..tapi yang tanya pasal cahaya mata tu yang buat aku musykil sedikit. ishk ishk ishk...kalau kawen pun tak cemaner nak dapat cahaya mata...tapi ngantuk cakap ade jugak orang yang tak kawen tapi ada cahaya mata...kalo anak angkat boleh la...aku terima tapi yang satu tu...kesian anak tu kang .. tak jelas nama ayahnya....tak nak le...nauzbillah...

agak² terkejut kera famili aku baca stetmen korang pasal aku nak kawen la..ucap tahniah la... hahhaa...yelah..keluar rumah pun tak, tetibe je kuar berita cenggitu....aduyai...nasib baik aku ni bukan selebriti. tak pasal-pasal masuk front page tuh....

bagi yang penasaran tu...
inilah jawapannya kepada status kat ym aku...."kamek sayang kita~~~"....banyak benda baik aku dapat seharian ni...aku rasa nak kekalkan status ini buat sementar waktu...insyaAllah...ape-ape pun...aku amiinkan setiap ucapan korang yang tanya aku dah nak kawen ke...ataupun tahniah sebab dah mendirikan rumahtangga serta cahayamata tu....harap² cepat² lah ye...hahhaaa....o.k arg...nak kuar dulu papai....

sekian wassalam....

kamek sayang kitak~~~

Monday, May 25, 2009

"teruja?!!!"

baru jap tadi aku dapat mesej...gini ceritanya...

ibu: assalamu'alaikum...kamek tgk web kitak. mak ceh...cantik gambar...Aqilah teruja usunya ada dlm computer. Tengah buat apa?

aku: wa'alaikumsalamwbt kmk polah apa? layan ceta korea harharrr blog sigek ni akak masok, kelak kamek nak letak gambar sidak ya gik, malam² dikit upd8 gik.

ibu: ucapan hari ibu. Aqilah...yang excited lebih. macam sik caya usunya macam selebriti.

aku: aduyai, blog itam la ya mun sik silap kamek...hehee...ada ka kdak ya gilak....

ibu: boleh tahan. jales abang. nya madah nak tuntut ngan diri.

aku: apa ndak nak dituntunya ka? hahaa...boh tuntut mahal²..molah blog bleh mek turunkan ilmu hhaahaaa...

ibu: sik ke sibu ka? cuti liburan di sinea? o.klah dolok nak layan kerenah putra putri kitak yang tak terkawal ya. take care . assalamua'alaikum. bye².

aku: hehee kamek gi sibu kelak, kelak madah gik, wokeyh bebeh, kemsalam ngan semua...wa'alaikumsalam...

apelagi...gelak golek² atas lantai dapat mesej tuh...ade ke patut macam tu pulak hahaahaa...

memang noty this gurl...tu la yang buat aku sayang giler kat dia...nak tengok putra-putri yang tak terkawal.insyaAllah nanti aku kasi korang tengok yer...memang kiut-miut semuanya...rasa macam aku ni bukan mak sedara dorang plak dek kerana kekiutan dorang...

nota: tidak ada kaitan dengan yang hidup ataupun yang telah mati...plz take this note...:p

Sunday, May 24, 2009

sunset

lama dah aku tak pergi tengok sunset. last aku pergi tahun lepas lah...tu pun cuaca tak berapa nak betol...sampai je kat tepi pantai sunset dah tenggelam...tu arg abang aku drive macam siput..tak sempat lak nak tangkap gambar...nasib baik bukan aku yang drive...kalo aku drive..agak-agak masuk icu semua passenger...termasuk aku sekali la tu...huhuu...

aku rasa nak main tepi pantai lah...tapi dorang ni kalo pergi pun bukan mengarah ke pantai..tapi jalan kampung². tau la dorang nak try feri baru..ishk ishk ishk... hahhaaa...

semalam..aku tak sedar langsung ada tetamu datang bersinggah...bukan apa...aku rasa kepala aku berdenyut-denyut...badan aku panas selepas aku mandi...dalam hati aku cakap.tak kan penangan lamb chop kot...

bangun-bangun aku semalam aku on9 la...lagi sedih bile tak boleh nak bukak video maker tu...tapi takper... dia dah janji nak hantar dalam bentuk CD pulak...dia cakap special untuk saya...
hakhakhak...jangan marah unknown, peera, mas ayu, jojie a.k.a zuera85, aurora, dan semua-semua yang perempuan la....

alamak enon..identiti mu terketahuan le plak...hhahaa...

ada sape-sape nak offerkan diri bawak aku pergi tengok sunset kat tepi pantai tak?!!! bleh la skali buat candle light dinner...hakhakhakhakkkk....

pagi tadi pun gitu jugak...
bukan setakat dewa je yang col....most wanted pun naik risau jugak...aku ni selalu sangat merisaukan orang....tapi bila aku pikir-pikir balik...aku rasa aku start rasa macam tu selepas aku makan kinder bueno...lepas tu aku makan cadbury la...aduyai....janganlah aku berpantang coklat untuk kali yang keseterusnya...cukuplah masa di kolej je dulu...sungguh tidak nikmat hidup tanpa coklet...tanpa air milo....hhaahhaaa....

i love you coklet...

Romantic final fantasy

aku tengok je bende ni...idea aku mencurah-curah...abang aku ade bagi tips...kalo ko nak tulis sesuatu...ko amik satu ayat...atau apa-apa yang buat ko dapat ilham dan ko tampal kat bilik engko...atau kat mana-mana tempat ko selalu tengok atau terpandang, atau terskodeng...nanti...hari-hari ko akan dapat ilham untuk create satu stori...bende inilah yang akan jadi tema sepanjang penceritaan engko...

itu abang aku yang cakap...sebenornya...dia dapat idea ni pun dari seorang penulis novel sangeetha...anda pernah baca atau belum novel tersebut....aku guna seharian semalaman je untuk baca novel tu...cukup simbolik sumer persoalan yang diajukan dalam ceta tersebut...tak pun novel dia memoir seorang guru...itu pun best jugak...

bukan senang nak jadi seorang cendikiawan...meskipun a.k.a penulis picisan...cewah...

teringat masa sekolah rendah dulu...subjek paling aku minat esei...soalan pilihan aku mestilah yang pasal imejin-imejin ni...aku suke yang main gambaran-gambaran...tapi..aku paling tak minat bila buat cerita berdasarkan fakta-fakta yang diberi...sebab tu kot..bila masuk sekolah menengah penulisan aku jadi down...jatuh merundum tetibe...

ape-ape pun..aku memang belum dapat celen abang aku lagik...

Saturday, May 23, 2009

al-kisah munajat cinta part III

awak...
saya sanggup undur diri. nanti awak bagitau pada dia. tak perlulah dia rasa susah lagi lepas ni.

erk....
tapi...kita masih kawankan?

mestilah kawan. saya tak akan pernah tinggalkan awak seorang-seorang. saya akan setia tunggu awak di sini, di fs...awak taukan di mana nak cari saya?

awak tak kan tukar no.hp kan?

eh..tak lah. saya tak kan tukar.

mana tau awak macam orang lain jugak.

itu orang lain, dan bukan saya.

nanti awak tengok lah video maker tu...
jangan lupa tau...saya nak awak tengok sangat-sangat...

yelah...
nanti saya mintak tolong umi...

awak...
kalau saya hilang awak rasa dapat cari saya tak?

tak tahu...
sebab kalau awak tukar no.tepon memang saya tak dapat cari...
jadi sebelum awak hilang saya kene tanye alamat rumah awak. senang saya nak cari. dan haa....saya aka save no.tepon rumah awak ni. ini no.tepon rumah kan? senang le sikit nak cari lepas ni...

hehee...ade-ade je awak ni...

jadi kita masih boleh jumpakan?

ha'ah saya pasti akan pergi jumpa awak kalau awak datang sini. saya akan cuti seminggu.

o.k terima kasih...
bulan 8 ni mungkin saya akan ikut abang saya gi konvo. tak ada orang nak jaga anak dia.

kenapa tak bagitau seblum ni?

sebab tak konfirm lagi abang dapat lulus ke tak?

o.k...nanti bagitau bila nak datang. kat mana tu?

kat penang.

o.k....

awak...awak jangan lari dan hilang daripada saya.

hehee.tak lah...saya akn selalu temankan awak. sebab saya sayang sangat-sangat pada awak.

kalau awak larikan...saya akan kejar awak...

hhahaaa macam tu plak ye..kalau macam tu baik saya lari...nnti awak kejar saya...

hehee...kalau boleh tu janganlah lari...tak larat saya nk kejar awak. saya ni kan kecik je...

eh..orang badan kecil macam awak ni la paling ringan nak berlari tau...

owh macam tu....saya tatau....

awak...jangan lupa tau tengok video maker tu tadi...

o.k....nanti saya dah tengok saya bagitau awak...
tapi kalau tak dapat tengok awak tolonglah buat cara video media player plak...
o.k nanti saya cuba buat...

o.k tidurlah...jangan lupa jaga diri, jaga kesihatan dan paling penting maka ubat.

lor...ubat lagi...boleh tak jangan pesan pasal ubat.

heheee awak kan tak sehat. kenelah makan ubat.

tapi kawan saya cakap ubat tu tak berapa elok..

hurmmm....awak...sakit tu ujian daripada Allah. awak harus sabar. kalau tak makan ubat macam mana nak sihat?

o.k lah...

bagus...lepas ni tidur terus tau...

ha'ah...

awak...awak ingat ye...saya sayang awak...

sayang awak jugak...

nota: akhirnya berakhir sebuah penantian. tunas baru mula tercipta diantara mereka berdua. yang pasti mereka masih tetap saling sayang-menyayangi antara satu sama lain. biarpun pernah terlakar kenangan lama yang sangat berharga buat diri masing-masing....

( anda boleh rujuk balik pada cerita al-kisah munajat cinta sha83@kaizer yang ada gambar diari tu...)

al-kisah munajat cinta part II


kawan aku cakap...jangan taksub pada cinta. aku jawab ya...aku faham. sebab sepanjang perjalanan hidup kita, pasti akan ada yang datang dan pergi. semuanya hanya bersifat sementara. kita sendiri hanya merancang tapi Tuhan yang tentukan segala-galanya...
betul apa ya dia cakap,
apa-apa pun kenyataan kau perlu berterus-terang dan jujur. kejujuran itu lah yang penting sekali dalam perhubungan...dan satu lagi...saya faham apa yang dia rasa. jadi saya tak nak awak main²kan perasaan orang. sakit sangat rasanya tau...
saya angguk...
kemudian...saya tanya lagi...
abis tu...macam mana plak kalau dia tak nak kawan dengan saya lagi...
(erk...nampak sangat takut kehilangan dia kan?)
ape pulak tak nak kawan...
dia kan seorang lelaki...kalau betul dia benar-benar ikhlas terhadap..dia pasti tak kan pernah tinggalkan awak seorang-seorang. dia akan grab segala peluang yang ada meski pun hanya sekadar kawan. asalkan dia sentiasa berada di sisi awak. percayalah cakap saya. saya seorang lelaki. saya kenal sifat lelaki.
awak fikirlah apa yang terbaik demi kebahagiaan awak...
saya cuma tak berapa selesa dengan keadaan sekarang, saya rasa macam dalam pertandingan berebut seorang perempuan pulak. saya pun tak kisah siapa yang awak pilih. lagipun awak kenal dia sudah terlalu lama berbanding dengan saya. daripada yang awak cerita saya dapat rasa perasaan awak terhadap dia. walaupun ia sudah dua tahun berlalu. mustahil bagi saya awak dapat lupakan dia. betul tak?
diam...
jadi sekarang awak fikirlah yang terbaik buat diri awak. yang penting sekali kebahagiaan awak.
awak sayang saya tak?
mestilah sayang...
o.k sekarang saya nak tanya satu soalan penting. pernah tak terlintas dalam hati dan fikiran awak...awak rasa menyesal terima saya selepas dia muncul balik.
taklah...tak pernah langsung. sikit pun tak.
kalau macam tu awak terus teranglah elok-elok...saya yakin dia pasti akan terima awak sebagai sahabat dia. dan dia tak kan pernah hilangkan diri dia lagi daripada awak percayalah...saya faham awak pun sayangkan dia. saya tak kisah jika awak nak berkawan dengan dia. walaupun saya dah tahu perkara ni. terima kasih sebab terus-terang dengan saya. nanti awak pikir baik-baik ye...apa yang terbaik buat diri awak...o.k tak?
o.k insyaAllah...
saya nak masuk kerja lagi ni. dorang pun dah tunggu saya. lama sangat dah ni keluar.
tak nak....
lor...saya kan tengah kerja sekarang. nanti kita cakap lama-lama ye...
o.k lah...bye
bye.....assalamu'alaikum
wa'alaikumsalam wbt...

Friday, May 22, 2009

"GAIA - GAIA"

petang ni tadikan kat lokasi tempat aku bekerja ada sambutan sambut menyambut...hekhekhek...
jangan bengong dulu...

ini bukan sambutan kelahiran bayi hehee...
antara aturcaranya...
termasuk sukanlah...
jadi...petang tadi...aku ni termasuk dalam kumpulan seperti topik kat atas le...hhahaha gaia ~ gaia ~ gaia...

segmen game dalam sukan petang tadi antaranya termasuklah...acara lari dalam guni, boling padang, tikar terbang, lari ikat kaki, selipar gergasi dan lanun...cuba korang agak-agak aku ni masuk part yang maner satu? hakhakhakhakkk...

mestilah tikar terbang...sebab:-
kalau aku masuk acara lari dalam guni, nampaknya aku kena makan gunilah jawabnya. andai kata aku masuk boling padang, konpem buah kelapa tua tu tak angkat-angkat malahan tak sampai-sampai pon kat botol yang tersusun kat depan. kalo lari ikat kaki...pesertanya ada 3 orang...kang tak pasal-pasal aku tergantung kat tengah-tengah pulak...memang berbahaya sangat bagi aku...selipar gergasi lak? badan aku kan kecil je...kang tak pasal-pasal, kaki ke mana selipar tertinggal kat belakang...lanun? hekhekhekkk tak padan langsung ngan tubuh badan aku...ni main baling-baling belon...tangkap-tangkap belon yang isi air tu..pas pas ngan kawan...men sambut menyambut..ishk ishk ishk..paling naya bila tutup sebelah mata...tu la yang jadi macam lanun tuh...

pengalaman main tikar terbang?!!!
aku rasa memang betul-betul terbang la masa dorang tarik tu...kuat giler cekgu fairuz ngan cekgu suriani ni tarik tikar...hekhekhekk...memang impak maksima betol la...

selesai semua acara...
didapati kumpulan gaia-gaia memenangi 3 acara...iaitu
1-boling padang
2-tikar terbang
3-lari ikat kaki

hekhekhek....
masa ambik hadiah...
tetibe mc cakap...mana tak laju kumpuan gaia-gaia ni..dorang tarik yang 9 kilo je...

erk...

hhahaaaa.........

Nota: kalo ada acara tikar terbang lagi...jangan lupa kat aku...hhahaa
sebenornya...tadi aku ada amik² gambar acara² tu....tapi...card reader aku macam rosak plak...

"sambut-menyambut "

al-kisah semalam. sha tertidur awal. pukul 8 dah tidur...tak ingat pukul berapa ada orang col...mula-mula tu sha bukan angkat..tp dia otometik angkat sendiri...

dia: buat apa?
aku: tidur..penat sangat...
dia: lor...dah makan ubat tak tadi?
aku: dah...
dia: malam ni saya balik pukul 11.
aku: o.k...
dia: cemaner sakit pale?
aku: o.k dah...
dia: kay la..rehat je dulu...saya ada keje lagi ni...assalamu'alaikum
aku: wa'alaikumsalam...

lepas tu....Zzzz

maaf aef8080...memang pengsan giler masa ang tengah kol tuh...hhahaaa....

al-kisah esok pagi...

bangun² pagi esok...(merujuk pada tarikh blog diupdate padahari ini )
alamak. pukul 6...kemas-kemas...then terus lari ke lokasi...nampaknya...aku lagi awal daripada kawan-kawan aku...sampai kat lokasi hadiah dikumpul...

kak dyg: sakinah..saya ni wakil haziq (anak dia ), selamat hari guru...
aku: oh...terima kasih.susah² je....
kak dyg: hhaahaaa hari ni haziq nak suruh ckgu-ckgu diamakan coklet...

sekali jenguk kat dalam beg...aduyai..cadbury hazelnut...
huhuu....

masa tengah² belek hadiah² yang akan dijadikan hdiah tukar-tukar dikalangan guru-guru...
tibe-tibe aku sedang dicari...

nabilah: assalamu'alaikum
aku: wa'laikumsalam

dengan senyum comelnya..menghadap muka pada aku yang tak seberapa comelnya...
aku senyum balik. dalam hati cakap...pehal dia ni? makin aku tertanya-tanya bila dia melangkah ke arah aku...

oh, no! dia nak bagi hadiah...

nabilah: terima kasih cekgu...selamat hari guru
aku:( senyum ) sama-sama...

tiba-tiba dia nak jalan gitu je...
aku panggil dia...

eh nabilah ! salam dulu...( aku senyum balik)

dia pun datang balik dan salam...

Nota: untuk pengetahuan korang aku tak buka lagi hadiah-hadiah tu. nanti aku bukak yer...
sebenornya..aku segan ngan kekawan yang lain...aku seorang je dapat hadiah...tu arg segan giler tahap pokok kelapa...

Wednesday, May 20, 2009

~khas buat awak~


awak janganlah sedeh²...setiap permasalahan pasti ada jalan keluarnya...saya sudah semakin faham dengan sikap awak...nanti ada idea...saya akan bagitau pada awak kay....macammana nak cari jalan keluarnya...insyaAllah...

al-kisah munajat cinta sha83@kaizer

...sekadar hiasan...

dear diary?!!!
macam penah aku buat je...tapi bila dan di mana yer? ha'ah memang pernah pun...setiap kali aku rasa aku tak boleh nak cakap ngan sesiapa aku mesti akan buat macam ni. inilah salah satu cara aku luahkan apa yang aku rasa....

dalam banyak-banyak hal yang aku luahkan..ada satu hal yang aku tak penah luahkan pada sesiapa pun... dan itu hanya antara aku ngan Allah je yang tahu. hari ni aku nak cerita sedikitlah... mana tau boleh dijadikan pengajaran buat kita semua....

aku memang ramai kawan...tak kira lelaki ke perempuan dalam dunia maya ni. tapi dalam ramai-ramai tu...ada seseorang yang begitu istimewa sekali. aku rasa tak perlu aku ceta siapa dia di sini. nanti ramai pulak yang nak mintak autugraph dia...

aku tak nak komen banyak pasal dia ni...yang aku tau..aku tak pernah ceta pasal dia pada sape-sape...sebab aku pernah crush ler ngan dia ni...dalam buku pun aku tak pernah catat...aku sendiri tatau kenapa...selalu aku bergantung dengan buku-buku..tapi untuk dia...takder plak...bila tengok dia kat YM aku langsung tak berani nak tegur. sedangkan usia dia muda lagi daripada aku...aku tatau macam mana cara nak berkawan dengan dia sebagaimana aku berkawan dengan orang lain...aku ade simpan friendster dia..tapi aku tatau yang mana satu dia...aku tak sedar pun kewujudan dia dalam friendster aku...sehinggalah ke saat itu...baru aku sedar kehadiran dia selama ni sememangnya dekat dengan aku...(biarpun hakikatnya jika diukur dari segi jarak dan masa dia tu boleh dikira jauh jugak la)...

dan sekarang...
dia muncul semula...setelah aku terlupa dengan apa yang sudah berlaku...aku cuma mampu berharap semoga pertemuan ini akan berkekalan sampai bila-bila...sama jugak seperti keinginan dia...tapi siapalah aku dan dia untuk melawan apa yang telah ditakdirkan pada aku...

mampukah aku pertahankan pertemuan ini ?!!!

tunggu episod akan datang....

u'er my destiny...u're my everything...

semacam je topik aku kali ni kan? aku sendiri tatau nak ceta macam mana... tapi aku memang rasa macam yang kat atas ni le...yang ade kaler macam kaler laskar pelangi... macam tu jugak le perasaan aku...

wah...macam nak buat stetment ku tlah jatuh cinta je ni....ala-ala lagu agnes monica a.k.a gf si crayon feat. Rudz...hahhaa ( tapi dalam mimpi je lah )...

cinta tu tak pernah salah..tapi kita sendiri yang buat cinta tu jadi satu kesalahan...tapi jika ditakdirkan aku jatuh cinta...macam mana aku nak elak kan ini semua daripada berlaku. sebab aku tak nak kerana diri aku...cinta aku menjadi kesalahan buat diri aku sendiri dan jugak orang lain...

P/S: AWAS !!!

nota: kalo korang kat luor tu tak insap² lagik tatau le nak buat macam mana...berserah je lah...
(buat yg a.k.a playgurlz n playboyz)

yg kebengongan,
sha83@kaizer

Tuesday, May 19, 2009

tanpa ku?

ceritanya gini...
semalam aku chat dengan somebody...
sembang punya sembang kat ym...
aku mintak la gambar yang dia cakap tu...
then dia bagi le gambar yang dia penah ceta tu...
tapi...
aku tersyak dengan sesuatu yang terselit dalam emel tersebut...
lagu sixth sense...tanpa...

jantung ku sekali lagi tersentap oleh jantung pisang...
tatau nak cakap apa...
tatau nak gurau apa...
lagu tanpa tu..sapa tak hafal liriknya...
tanya kat 4, ishk..tiap-tiap hari dia bawak lagu tuh...
masuk bilik mandi...masuk bilik air ..memang tak ketinggalan lah lagu tu...

bak kata digi...
bersama mu...
hehee...

ampon 4...sesaja nak ngata ko jap...

tapi jangan pulak korang cakap 4 yang bagi lagu ni kat aku...
hhaha...bukan jugak rudz, aef dan sape-sape...
jauh lah dari si keyon, kerepek...
hahhaa...
tak lagi arg...

tapi memang ada...
dan biar lah aku ngan dia je tau yer...
kang korang pergi interview dia plak kang susah lak aku...

awak...
terima kasih banyak²...
tapi lagu ni bersifat ketuhanan sebenarnya...
terkejut plak bila kene bagi lagu ni...
ape-ape pon...
bersama selamanya...
insyaAllah...

Nota: tetibe je aku jadi takut...aku paling takut kalau tersentuh hati anak orang. bukan senang nak jaga hati orang ni. tapi..dia ni memang best lah....pendek kata...aku harap tahun ni dia akan sambut hari raya. bukan macam 2 tahun yang lepas...erk..tengah single tuh..sape-sape nk kenal boleh hubungi aku yah!...hhahaaa... pendek kata beruntung lah bila dapat dia ni...ade mana↓3 gurlz yang nk kenal ke?....thank you sangat² wak gambar tu...

tanpa ku?

aku hilang !!!

boleh tahan gak topik kali ni. aku hilang !!! weyh....mana hilang maa? hhahhaa...takde mana-mana pon...hari tu dok bz layan cerita korea. lepas tu plak ... dok bz dengan kem...sekarang pulak baru je lepas membizikan diri dengan ceta korea. sampai kluar stetmen kaki borak..."agak-agak kalau layan ceta bulgaria entah macam mana situasi ko..."

mintak maaf pada yang ym aku...kalo terasa aku ni layan tak layan je..penangan korea ler tuh...tak pon blog punyer pasal...lain-lain sebab takde .... hahaaa....

lama dah aku tak masuk blog kerepek kan? huahuahahua...
yelah..korang tak rindu aku pon....hahhaaa..kalo korang rindu memang aku masuk hekhekhekkk...

(ceis! ada hati nak mintak kene rindu. bila masuk je kat blog pon asik buli orang je. tak pon buat hal sndiri...pigi jalan daa... elok jugak korag tak rindu kang tak pasal-pasal makin bertambah jerawat kat muka aku....tak pon habis bulu mata aku gugur...huahuahuahuaa)

sekarag tak payah le korang buat polis report ya...aku tak kene culik pon hhahhaa...sebenarnya ada benda lagik aku nak update...tapi idea tak sampai lak...agak² sapa boleh tolong?!!!

Nota; otak pon dah karat ni...ade sape-sape yang punyer kuasa boleh buang karat dan anti-karat nyer produk?!!!

u're my destiny ... u're my everything....

aduyai....pasti kene kutok jiwang ni...

amacam gambar monyok nie?!!!

ade sape² nak kritik tak?!!! macam orang putos chentan jer...hakhakhak...

sebenarnya..gambar ni merujuk kepada orang yang tengah kebulor nak makan...sape suruh malas makan. itu la situasi aku sekarang. terpikir jugak le...kalau aku yang baru tak sampai sehari ni boleh jadi macam ni...apelagi orang yang dah berhari-hari tak dapat makan.

sekadar gambar hiasan je nie...hhahaa..terima kasih pada most wanted sebab touch up gambar yang paling sha tak suka ni...hehee...macam mana dia boleh "terwanted" dengan gambar yang satu ni...aku sendiri pon tak paham...

memang susah bila kita nak berbicara soal hati kan? aku sendiri pun tak pasti dan tak paham. apa yang sudah berlaku dan telah terjadi. (ceis! skema nyer ayat).

apa-apa pun....

teringat pada sahabat tercinta...yang sedang dilanda permasalahan sekarang. harap-harap semuanya boleh settle secepat yang mungkin. take your time. kesian dia...ada masalah tapi tak nak cerita, bila sha merapu yang bukan-bukan, rasa bersalah pulak. tapi betul jugak le apa dia cakap...bagi dia masa dulu tenangkan fikiran. takut nanti dia "tersakitkan hati" sha pulak. semoga Allah bagi jalan keluar yang terbaik buat dia...amiin...insyaAllah...

Nota: teringat kata-kata dia dulu...u're my destiny...u're my everything...

Monday, May 18, 2009

blackout lagik lagik dan lagik !!!

ini kesah hari sabtu punye cerita...
balik-balik je kat rumah...
aku dok melayan ym...
layan punya layan...
tiba-tiba jantung ku bagai disentap dengan jantung pisang...
umi cakap...

umi: esok xde letrik...
aku: knapa plak?
umi: entah lah...dari pukul 8pagi hingga 5 petang....
aku: woh...( dengar dgn penuh takde semangat )

dalam kotak fikiran aku...
mesti boring giler...

betol seperti yang dijangka....
memang boring hhahaa....

aku buat aktiviti boring la...
tidur je keje...

nota: sempat gak melayan fs, ms dan tagged...
macam biasalah bukak banyak window...
hhahaa....

Sunday, May 17, 2009

tewas di gelanggang sendiri !!!

sebelum korang tanya....
aku nak jawab la ni...
ceritanya macam ni...

umi punya pasal...
dia promote satu website...
msc nyer webiste...
so aku pon join la...
wah...ado live chat...

best giler....
yg paling best...
semua guna bahasa melayu serawak...
jap tadi aku jengok²
alih² bukak topik bola dorang...
slalu aku tau nak menyelit kat mana²...
tapi bila masuk msc aku tetibe tertewas !!!
tertumpas !!!
hahhaa...
apelagi..blur la jawapnya....
tak penah²...

p/s: lenkali jangan suka buli orang ...hhahaaaa...

"ter~accident "

wah wah wah...
hahhaaa...

al-kisah sepagi...
masa tu kira pembahagian kumpulan...
dengan suara yang tak berapa nk mengancam...
aku panggil la nama budak² ni kan...
tetibe ustazah tegur...

aik...dah tak macam ustazah da bunyi...

erk...

hhaahaaa....

melawan arus perdana tuh....
dorang bising la...
jadi nak tak nak aku pinjam le sore ziana zain dulu hhahaha

al-kisah masa LDK
masa tu topik kedudukan makmum...
kiranya tadi...
aku ni nak bagi tips paling senang arg....
aku cakaplah dengn ayat yang selalu aku pakai..

lebih kurang gni le dialognya:

aku: o.k semua..jadi..di sini, apa yang penting .....
murid²: kerjasama!
aku: erk...?!!!(terkesima dengan wajah blur)

pas tuh kecoh satu kelas...
cemaner wonderpets bleh join group aku?!!!

al~kisah semalam...
tetibe je aku rasa nak bukak tagged aku...
woh~ho...
roper²nyer aku telah di tagged oleh dua orang...
jadi...
aku pon nyelam macam biasalah...
tapi...
ada seorang mamat ni...
best giler...
bukan apa...
ropernyer ada band sendiri...
nanti² la aku letak link dorang kat sini yer....
tak sangka lak...
yang lagik tak sangka...
kawan dia pon macam dia jugak...

ape² pon...
terima kasih...
apa yang penting...
kerjasama!!!

kantoi !!!!!!!!!!!!!!!!

pertama-tamanya....
korang jangan gelak le....
buat selamba je...

insiden pagi tadi...
kan aku sempat update blog...
entah macam mana
ak di sapa
kat ym...

dia: buat ape tu...ponteng ek?

punya lah gempak soalan tuh...
ahahhaa...

bukan ponteng...tapi memanfatkan masayang terluang

NOTA: lepas kene tegur..cepat-cepat aku off pc and ... berkemas...
sampai-sampai kat lokasi. huhuu....aku ni yang pertama sampai ropernye...
orang yang dok tegor aku pun tak sampai lagi...ceis!...
hhaahaaa...

hari ni memang best giler...

Saturday, May 16, 2009

sebenarnya

wakkakaka....
aku bebenor tak sangka aku ada masa lagi nak update blog.
hahaaa...
sungguh efisyen kan?

lama dah aku tak update blog...
bukannya tak nak update...
nak tu nak...
tapi ada halanganlah...

gini ceritanya...

dia: assalamu'alaikum
aku: wa'alaikumsalam
dia: buat apa?
aku: layan ceta korea...

esok hari pulak....

dia: helo
aku: elo
dia: buat apa?
aku: layan korea...
dia: aik....awk duk kat negara korea ke...
aku: ha'ah
dia: owh lupalah serawak tu kat negara korea...

kwang kwang kwang...

p/s: alamak kantoi lak...big boss nampak sha on ym...hhahaha...dorang ler yang buat kem ni...kitorang makan tak bergaji je hhahaa...apa-apapon doakan aku yer...nak kemas-kemas ni...ketar dah pale lutut....dia dah tegur kat ym tadi....sesegan silu pulak hahhaa...ampon ustazah siti...hekhekhek....

ishk cemaner boleh terkantoi hahhaa

selamat hari guru semua...

dilanda badai

hekhekhek...
semacam je bunyi...
nanti ada lagi orang cakap ni blog jiwang kang...

mana tak nya berbadai...
aku tak pastilah apa yang akan berlaku hari ini...
aku rasa mesti nanti dorang tanya...

soalan pertama: bila nak rehat?

soalan kedua: pukul berapa kita solat?

soalan ketiga: petang ni balik pukul berapa?

aku mesti alihkan perhatian dorang daripada memikirkan keadaan-keadaan seperti ini....

yang pasti kene cipta suasana seronok le...
kan aku dah cakap...hari ini ada kem bestari solat...
3 soalan ni je yg aku risau....
LDK tu biasalah...

tapi 3 soalan di atas tu mampu meragut keseronokan yang melanda...
hahaaa....

hari ini...
cabaran aku ada 3 orang...
1-pelajar yang tatau apa-apa...
jarang masuk kelas aku...tak sampi pun sepuluh hari dr awal tahun sampai skrg dia
menghadirkan diri untuk kelas aku...

2- tak dengar cakap. kau marah cemaner sekalipun ... walau macam tsunami, gempa bumi &
sebagainya...muka dia buat muka sardin je...macam tak ada perasaan...lebih kurang le...tapi
lagi elok ngajar dia ni berbanding dengan budak-budak nakal.

3- si mulut laser. kecik-kecik dh mulut laser seorang ni. mulut dia ni memang lebih sikit. kalah
kakak dia...aku betul-betul tak dapat nak bayangkan sekarang. rasa macam berpindah ke
tempat baru pulak hhaahha....

Sunday, May 10, 2009

semalam yang luar biasa

wow!...

sha kembali lagi...
sha baru je balik dari kampung...
macam biasa...
eh jap!
luar biasalah sebab jarang balik hikhikhik...

lepas je sha habis update blog...
sha pun call dewa...

awak...
erk...ape bunyi tu?

saya atas motor ni...

hekhekhek...
bawak saya gi mana ni?

nak pegi ambik barang...
hahaaa...

lepas tu dengar dia sembang dengan orang selepas motor diberhentikan...

o.k boleh sambung...
wah...banyak nye mesage di hantar...

cemaner?
dekat tak?

dekat je...
kat situ memang banyak jual buku macam².

owh...patut la book fair...

haa..tu pasal kot...
nanti lah gi tengok ye...

kalau bz takpe...

eleh...
ngada!

tak le...

dia tu orang mana?
orang pahang kot...

woh...patut le...
orang pahang ni memang kreatif...
( penuh semangat! )

agak dah....

hhahhaaa...

saya nak balik kampung jap lagi...

woh...kol berapa nak balik?

kol 5 la..lebih kurang sebab umi masih keje...

aik..
bukan ke hari ni cuti kat sana...

umi ambik OT le ....

woh...
nanti sampai gtau kay...

wokeyh...

bye....

bye...

assalamu'alaikum

wa'alaikumsalam...

memang nampak biasa cerita ni...
tapi bagi sha luar biasa sebab entahlah...
susah nak cakap....
hhahahaa...

mungkin sbb takde part gadoh²...
selalu mesti gadoh...wakkakkaa....

Saturday, May 9, 2009

ucapan selamat hari ibu buat ibu-ibuku...


pertama sekali buat mama ( puan habibah ) sebab menjaga aku dengan sabar sejak aku berusia hampir-hampir nak masuk sebelas tahun. masa tu aku duduk dalam darjah lima...cuma tinggal sebulan beberapa hari je lagi untuk merangkank ke usia sebelas tahun.

kedua buat umi ( puan hindon ). wah..ini sekutu besar sha ni hhaha...dengan umi sha banyak kongsi cerita pasal korang-korang semua. pasal blog-blog korang. kadang-kadang pasal angan-angan yang tak mungkin tercapai sampai bila-bila ( contoh: nak pergi audition AF7 ) wakkaaa....


ketiga: buat kak odah ( puan saodah )....wakkakaaa...dengan kak odah apa yer? selalu pasal pakaian kot...teringat satu ketika dulu dia pernah bagi sehelai t-shirt cheetah kaler kuning panjang lengan tapi sha tak sempat nak pakai pun..alih-alih t-shirt itu kene rembat orang lain...
aduyai....memang bukan rezeki sha. sama jugak seperti baju kurung hari raya sha...mengalami nasib yang sama...


ke-4: buat kak liz...( puan mahliza ) wah....tak lama lagi bertambah eskot. semoga selamat melahirkan baby yang comel...amiin...insyaAllah...


ke-5: buat erk...kene panggil akak jugak ke? dia ni usia muda lagi dari aku..hehee dah ada seorang anak nama dia puan asiah...
hahhaaa...rugi benor aku aku tak ada simpan gambar dorang ni...sebenarnya ada...tapi tak komplete lah...mesti ada yang tertinggal...tak apalah..nanti aku usahakan khas untuk blog ini...
erk no 6? hahahaha setakat ni takde lagi hekhekhekkkk.....
abang aku seorang ni belum kawin lagi. tapi aku tak banyak siasat pasal dia. hahhaaa....
eh ape plak no.7...
no.7 kan aku...hhahaaa....
aduyai korang ni...
(sambil tepuk dahi)
tak kan dah lupa kot.....
terima kasih segalanya....
kalau rajin tu komen² le wahai ibu-ibuku....

balik kampung?!!!

ini bunga untuk ibu-ibu dan bakal-bakal ibu semua...


aik...
minggu ni minggu orang kempen balik kampung ke?
hakhakhak...
aku pun balik kampung jugak petang ni...
sebelum aku balik aku nak post sesuatu sempena hari ibu...
selamat hari ibu...10 mei 2009, ahad...

bicara buat adik sayang

pesanan buat sahabat


adik...
bicara ini akak karang khas buat adik...
semoga ia sampai ke dalam dasar hati adik...
rasanya tak perlu akak nyatakan kepada siapa ianya dituju...
cukup adik sendiri yang dapat merasainya....
maaf sekiranya entri ini agak terlewat untuk akak selitkan...
keadaan tak begitu mengizinkan...

adik sayang...
rasanya sudah lama akak tidak mengikuti perkembangan adik...
agaknya apa yang telah adik lalui sekarang?
akak masih belum dapat rasai...
tidak pula akak bertanya bila bertegur sapa pada adik...
kerana bagi akak yang lalu biarlah berlalu...
bagi akak semuanya tidak pernah bersalah...
cuma kita perlu kuat untuk letak kan diri kita pada kedudukan yang sebenarnya di khalayak awam sesuai dengan ketentuan yang telah Allah tetapkan buat kita...
kerana itu terciptanya batasan pergaulan antara lelaki dan perempuan...
apatah lagi buat yang berstatus...

adik sayang...
berkawan dan bersahabat itu tidak pernah salah...
tapi akan menjadi suatu kesalahan bila kita meletakkan rasa cinta pada yang tidak sepatutnya...
akak harap adik pegang kata-kata itu...
kerana akak sayang adik...

adik cukup beruntung berbanding wanita yang lainnya...
kerana adik bakal melepasi satu peringkat yang semua wanita idamkan....
akak cukup bahagia untuk adik...
dan akak rasa...
rasa itu sudah pasti tidak akan pernah mengundang rasa kekurangan dalam hidup adik...
jangan biarkan rasa kekurangan itu bertapak...
kerana adik lebih dari segala-galanya..
tidak salah sekiranya kita kehilangan sesuatu yang bukan milik kita...
kalau bukan sekarang kita akan kehilangan pasti akan tiba juga masanya nanti...
tak salah rasa sakit itu bertandang sekarang...
jangan sampai ia sudah terlewat...
terlewat dan terlewat...
sehingga kita dapat rasa dialah yang palng penting dari segala-gala apa yang kita ada...

adik sayang...
kasih sayang yang abadi perlukan pengorbanan yang akan mengorbankan perkara yang paling kita sayang dala hidup ini...
kerana itu remaja kita ramai yang tersalah mebuat pilihan...
dengan mengorbankan jati diri mereka sebagai seorang yang beragama...
hidup bebas tanpa had...
tak kenal halal atau haram...
bukan tidak kenal sebenarnya...
tapi kerana rasa seronok itulah yang mereka cari..
mereka fikirkan rasa seronok itulah yang abadi..
sedangkan nahas menanti di depan...

adik sayang...
jagalah apa yang adik miliki sekarang...
kerana itulah salah satu daripada harta benda yang paling berharga buat adik...
ia lebih nilai daripada seorang sahabat...
ia lebih dari segala-galanya..
dialah teman..
dialah tempat mengadu..
dialah bakal teman hidup...
dia jugalah penghibur hati...

akak sedar siapa akak untuk berbicara...
akak tidak punya pengalaman seperti adik...
namun hanya satu harapan akak...
satu hari nanti akak akan ikut jejak langkah adik...
kerana itu sebahagian daripada kesempurnaan hidup seorang wanita...

jadilah seorang wanita yang solehah...
mulalah belajar dari sekarang...
mentaati segala apa yang diingininya...
selagi ia tidak pernah menjauhkan kita daripada Allah...
selagi keinginannya tidak menjerumuskan kita ke lembah maksiat...
itu adalah yang paling penting sayang...
orang yang sayangkan kita pasti akan bertindak...
bertindak bukan kerana cemburu...
tetapi sebagai pelindung buat diri kita...
dikala dugaan dan cabaran itu hebat...

mungkin adik masih tidak percaya...
tapi sekiranya adik belajar tentang kasih sayang yang paling besar...
dan tak terbandingnya...
pasti adik akan faham apa yang akak maksudkan....

namun...
tidak semua orang bisa bersykur untuk kasih sayang yang sebegitu...
akak jumpa ramai orang bermacam-macam...hanya sekerat sahaja yang sebegitu..
malahan ramai yang tidak faham...
kerana...
perkataan cemburu itu amat kuat menguasai mereka...
sehingga menyebabkan dia merasa...
orang itu terlalu mencemburui apa yang dia ada...
apa yang dia dapat..
apa yang dia buat...
bicara soal cemburu semuanya mengarah kepada negatif....
semuanya menyalahkan orang yang kuat jeles...
jeles pun tak pernah salah...
tapi salah bila ia disalahguna...
namun rasa jeles itu bisa berkurang dengan ada rasa yakin diri serta kepercayaan dan kejujuran...
tapi bila kepercayaan dan kejujuran itu kita lebih kan pada sisi yang lainnya...
memang sudah pasti perhubungan itu akan terjejas...
sekian dulu bicara daripada seorang kakak yang menyayangimu...
i love you always sayang....
ingat itu...wassalam...


p/s: erk....kalau nak panggil kakak pun tak apalah...akak terima...sbb itu adalah hakikatnya:p tak terasa pun tua..tapi terasa lebih bertanggungjawab tu adalah:p hari tu penah cakapkan nak paggil sha kakak...( dalam tepon) tapi bila dengar sha ni cenggitu terus ilang rasa nak panggil kakak..malah adik lak yang jadi gugup hahaaa....akak lupa lah syg akak bercakap bukan dengan seorang lelaki....tetapi dengan seorang perempuan...hhahaha....


note: tak semuanya yang kita sayang dan cinta itu kita boleh dapat...kerana Allah sudah punya bahagian² yang tertentu buat kita semua...dan kita harus belajar untuk meredhai apa yang telah Allah tetapkan supaya hati kita tidak sakit...jiwa kita tidak lemah dengan masalah yang tidak sebegitu besar di sisi orang-orang yang beriman...

adikkkkkkkkkk FIGHT~OH!!!!!!!!!!!!
erk puisi dah tukar jadi surat layang lak doyai hahhaa...maaf ye dik...baru waras ni....

~ syukur alhamdulillah ~

semuanya sudah berakhir pada malam ini...
tiada lagi gangguan yang daang mengganggu...
aku harap...
ia tak kan pernah datang jenguk sha lagi...
dan serik untuk ganggu hidup sha...
tak baik tau kacau-kacau orang...

selepas ni...
ibarat awan mendung berarak lalu..
ibarat mentari mentari muncul lagi...
ibarat taufan yang telah berhenti mengamuk...
ibarat badai yang telah tenang...
pendek kata semua yang elok² belaka...
belum lagi panjang yang kata...
kalau panjang yang kita mesti 7 juta tahun akan datang pun tak habis satu entri ni...

dengar cerita minggu depan KBS nak buat tidur²...
aduyai hehee...
sha tak readi ni...
jap ..
sha nak pikir list untuk bekalan yang patut dibawa...
hhahhaa....

air sha dah masak tu...
nak minum dulu dan nak gi makan...
ade sapa-sapa nak ikut?
erk...tak yahlah...
nanti susah lak...
nak kene rebut-rebut ngan korang pulak...
nak kene bancuh air lagi...
kalo julap ada rajin la sikit sha nak buat hhahaa....

jahatnya sha...
tamak dan rakus seorang diri...
hehhee...
mana leh tamak dan rakus ramai²...
hhahaa...
ape lah korang ni duyai!!!

Thursday, May 7, 2009

syukur alhamdulillah

syukur alhamdulillah...
dalam hidup ini memang menuntut kesabaran yang sungguh²...
kenapa sha katakan yang sedemikian?

begini al-kisahnya...
sha berdepan dengan perlakuan budak² yang berbeza-beza...kejap o.k nya... kejap datang nakalnya...
yang paling geram bila tengok masing² buat hal masing²...kalau bijak tak apalah..tapi agak bermasalah bila yang bijak pandai ni memandai-mandai nak mengajak budak² yang kurang bijak ni ikut berkomplot dengan dorang.

hari ini....
sengaja sha tak ikut jadual...
sha ajar sifat-sifat mahmudah...
sha jelaskan satu-persatu sifat-sifat tersebut....

korang nak tau apa terjadi?
syukur alhamdulillah...semuanya boleh memberi kerjasama dengan baik...
ini kerana setiap penjelasan yang dilakukan satu persatu tentang sifat-sifat tersebut mengarah kepada perlakuan mereka semasa sesi belajar...

kira lebih kurang setengah kilo kene smash hit!!!!!!!!!
;p

sekurang-kurangnya perjalanan pekerjaan sha pada petang ini berjalan dengan baik...syukur alhamdulillah...

ada satu lagi kisah...
dan ia berkaitan dengan salah seorang daripada mereka...
dia punya kelemahan yang besar dalam mengenal huruf-huruf...
bila dah tak kenal huruf memang agak susah untuk membaca buku iqra'
bukan masalah cikgu-cikgu mengajar...
punca utama adalah daripada diri sendiri yang tidak cuba untuk mencari cara lain bagi membolehkan dia membaca...

suatu hari...
sha mendapat berita bahawa dia sudah mula ikut mengaji di surau kampungnya...
satu perkembangan baik...
syukur alhamdulillah...
sha tau ibu bapanya tidak boleh membantu...
abangnya pula duduk di asrama...

dan pada hari ini...
seperti biasa...sha cuba uji bacaannya...satu perstu sha dengar...sehingga kepada satu tahap yang sha sendiri hampir hilang sabar...kerana bagi sha ia adalah satu perkara yang mudah...kerana bacaan yang sentiasa berulang-ulang...tetapi bagi dia, benda yang dia baca umpama perkataan yang dia tidak pernah baca sebelum ini...

sha sedih...sha hampir putus asa...
dengan berbekalkan saki-baki semangat yang ada...
sha ucapkan dengan nama Allah...
sha jelas kan satu persatu...macammana cara yang paling mudah bagi membatu dia membaca mukasurat tersebut...
hampir setengah jam masa sha habiskan untuk memberi tunjuk ajar kepadanya...
dan akhirnya...syukur alhamdulillah... she did well!!!

sha tidak faham apa yang bermain di fikirannya..bila ditegur...senyuman sentiasa menghiasi wajahnya..biarpun kadang-kadang terbit juga sedikit demi sedikit airmata yang bertakung pada kelopak matanya...

kadang² terfikir...
apakah sha tidak pernah memberi perhatian kepadanya sebelum ini? bila sha renungkan kembali...bukan sha yang tidak prihatin...tetapi diri dia sendiri...
sha buka kan minda dia dengan mengatakan...

sekarang, mungkin ia buka satu masalah yang besar buat mereka semua...cuba bayangkan bila kita dah ada anak nanti...
apa kita nak buat sekiranya anak-anak kita bertanya pada kita permasalahan pembacaan al-quran?
semua terdiam...
sha sambung kembali...mungkin masalah anak-anak perkara yang terlalu besar yang boleh difikirkan... tapi kita ambil contoh terdekat...masalah adik-adik...
selalunya adik-adik pasti akan merujuk kepada kakak atau abang...bukankah menjadi tugas kita untuk menuntut ilmu sedaya yang boleh supaya dapat membantu adik-adik ini...
semuanya terdiam...

nampaknya..pada hari ini..semangat dia agak lain sedikit...mungkin dia baru faham macam mana hendak membaca dengan cara yang betul...cara untuk mengenal huruf, tanda baris dan sebagainya...

sha berdoa semoga perubahan ini akan berterusan dari sehari ke sehari...
sekurang-kurangnya dia masih boleh membaca al-quran sungguhpun bacaannya merangkak-rangkak...


insyaAllah...

p/s: yang pastinya sha mula sayang sangat dengan kerja ni...semoga sha masih bisa membantu anak-anak kita dalam menuntut ilmu...insyaAllah....doakan sha...amiin...