Monday, December 15, 2014

Ular ... Oh ...Ular !!!

Tak pasti kenapa ....tapi ianya berlaku sekelip mata saja. ZASSSssssssssss!!! Terus terpapar di skrin kehidupan Sha, Al-kisahnya begini.....

Tengah syok buat kerja. Tiba-tiba aku di sergah Si Baby.

"Usu... O Su.... Jom lah main!"

"Ishkkk budak ni....buang ular tu B !!!!"

"sikda hal Su... Apak suruh main",

Aku terus melompat dari tempat duduk asalku. Aku merenung dia mengusap badan ular tersebut. Sepertinya seolah-olah baby ni pula yang tolong si ular tu bersalin kulit. Lama-lama baru aku perasan ia seekor ular sawa batik jawa. Eh ?!!! ada ke ular batik jawa ?

Beberapa minit kemudian, mat aku bagai dipaku untuk memandang ke arah bawah kerusi yang bersebelahan dengan pintu masuk ruang tamu.

'Oh...tidak !!!!'

Ada seekor lagi ular. Tapi aneh ...badan si ular ini berwarna putih. Aku tak dapat kenal pasti. Aku berlari ke arah bilik dan keluar dari ruangan tersebut. Tapi...aku dihalang oleh si ular tadi. Aku capai apa-apa yang boleh menutup pandangan ular tersebut. ya.... aku campak tuala ke atas ular tersebut kemudian berlari keluar bilik.

Entah dari mana datang kelibat seseorang membantu aku dengan selamba memukul ular tersebut. Dia letak ular tersebut dalam plastik dan bagitau aku...

"sekejap ye...saya prgi buang ular ni dulu."

"o.k!!!" Saya tergamam seketika. Mata Tak berkedip. Betulkah apa yang ku nampak sekarang di depan aku. Bila masa dia sampai ?!!!

Tiba-tiba telinga aku menangkap satu bunyi dari arah dapur.  Suara orang bercakap. hati aku berdebar-debar sambil berjalan ke arah dapur. Aku Terkejut ....Lidah kelu. Tapi, mata aku tak lepas daripada memandang pinggan mangkuk yang tak siap aku bersihkan dan kemaskan.

dalam hati aku tertanya-tanya. Dia bawak umi dan abah dia sampai sini ?!!! tak bagitau pun ....

Kedengaran kemudian satu suara bagi salam.

"Assalamu'alaikum ...."

sayup-sayup je kedengaran bunyi tabuh. suara azan pun mndayu-dayu. Perlahan-lahan mata aku buka. Oh...mimpi rupanya !!! Sungguh debaran itu masih kurasa hingga sekarang.

No comments: