Saturday, August 22, 2009

al-kisah Tanpamu (8)

pagi-pagi lagi ... pintu bilik di ketuk... teman sebilik aku membuka pintu ... kemudian terasa tubuh aku digerak .... aku buka mata aku...sambil tanya...

aku: pukul berapa jam?
dia: pukul 7 lebih ....
aku: hai lisa... ada apa?
lisa: ada dapat berita tak simon dah tak ada?
aku: bila?
lisa: pagi tadi.....

lantas fikiran aku terus ke arah seekor kucing hitam yang berdiri di depan pintu bilik chim & bai... yang buat langkah aku mahu ke tandas terbantut....

aku: noor ... ingat tak aku cerita pasal kucing tu semalam?
dia: ha'ah aku ingat ...kenapa?
aku: mungkin ada sesuatu yang dia nak sampai kan?
noor: dalam pukul berapa tuh ...
aku: pagi tadi lah .... masa aku nak bangun subuh .... kan aku mintak kau temankan aku ....
noor: woh .... yang kebetulan aku pun nak ke tandas tuh...
aku: ingat tak apa....

kemudian pintu bilik di ketuk .... beramai-ramai le kitorang berkumpul di situ .... berbincang berkaitan transport mau pergi ke rumah sewa mereka....
rupa-rupanya ... isu kucing itu bukan hanya mengganggu aku dan noor .... tetapi teman-teman yang lain... bukan apa... tak pernah jumpa kucing sebesar tu dan hitam lebat bulunya.... memang terdapat kucing berkeliaran di sekitar hostel itu .. tapi bukan kucing yang satu ini ... aku kenal sangat-sangat ... sebab aku selalu bagi makan kat dia...

pagi itu aku ... noor... chim... naik kereta ustazah faizah menuju ke arah rumah sewa kawan-kawan kitorang tu ... sebenarnya mereka tu semua rakan secourse dan classmate aku ... kebetulan yang pergi tu .. satu pre-comm dan satu kelas dengan aku sampai hari dia pergi tu...
aku bagitau ustazah ...

aku: minggu lepas kitorang kan ada oral mandarin... aku bagi dia tengok gambar-gambar kitorang masa pre-comm... dia mintak ustazah .. beria-ia betulo dia mintak ... pastuh saya cakap .. gambar yang satu ni saya nak minta... dia pun bagi lah .. dia cakap simpan elok-elok .. boleh tunjuk kat anak-anak nanti gambar hensem dia...

ustazah: orang yang nak meninggal memang macam tu.. dia dapat rasa diri dia dah lain...tapi sayang je.. kita ni serba salah pulak... nak bagi doa ke tak?... sebab doa kita tak sampai buat dorang ...

aku: macam tu ke ustazah?...

ustazah: yelah ... macam tu lah ....

tetiba muzik di radio kereta ustazah berkumandang.. lagu doa perpisahan dan lagu sahabat hijjaz...

Nota: aku simpan dulu sebahgian kesudahan kisah ini ... airmata tak mampu tertanggung... hati bertambah tidak keruan ... bibir membisu terus... lidah semakin kelu... mata semakin bergenang ... akhirnya tumpah ke riba bagai air terjun ... tercurah rasa kasih .. tertumpah rasa sayang .. biar kita bukan sekufu ... namun ... sifat Allah yang satu itu tidak mampu menafikan rasa sayang aku padamu ... segalanya datang daripada Allah ... dan kepada NYA jua .. semua itu kembali .... Allahu akbar....

No comments: