Wednesday, May 5, 2010

Rindu Itu Asyik Dan Indah

mesti ada yang komplain lagi blog ni blog jiwang...hhahhaa... tak apa... ko o.k mak! (saya o.k je!)...
bukan senang nak jiwang~jiwang ni...feel tu kene ada ... hehhee...

toink toink toink...
rabu depan 12hb mei 2010 bersamaan dengan 40 hari adik siti pergi menemui Pencipta kita. semoga dia berada bersama-sama di kalangan kekasih Allah.

tiba-tiba hati berdebar...
eh silap... tu lagu KRU...
teringat balik masa sembang-sembang dalam bilik ...

dia: usu nak buat besday kat maner nanti?
aku: tak tau le nak buat kat mana. daro ke matu....
dia; ala..nanti buat je kat rumah kay lps tu bawak makanan sedap-sedap boleh saya tumpang makan sekaki. mana tau ada selera makan.
aku: eh ye tak ye jugak kan?
dia: bila tu?
aku: mggu dpn kot kalau tak silap kira hari jumaat. (dengan konpiden aku jawab tanpa tgk kalendar sdgkan hari jumaat minggu depan bertarikh 2hb april 2010.

beberapa hari selepas kejadian...
pagi jumaat 2hb april 2010....

rasa debar debar je....tak tau kenapa...
yang pasti mata aku malam semalam tak dapat lelap...
gelisah...macam ada sesuatu yang mengganggu dan memanggil manggil aku...

tiba-tiba ...
macam flashback kenangan aku sama-sama dengan dia datang balik....
masa dia gigit bahu aku time aku gendong dia kecik kecik dulu...
masa aku temankan dia ketika mak dia sibuk kemas-kemas rumah baru....
masa dia hampir-hampir lemas...
masa dia suka bezakan kulit dia dengan kulit aku...
nak tengok dia dah mula cerah ke tak...
masa dia bagitau aku yang dia dah slim dah ...
tanya kenapa? dia jawab puasa je masa di sekolah...
masa dia kongsi-kongsi pendapat...
masa dia yang paling best....
bila dia depan cermin....
rasa macam artis le tu...
aku suka intai dia ... hehee...
comel sangat-sangat bila dia berlagak macam artis tengah buat show atas pentas ...
pernah sekali ...
sedang dia syok buat operasi..
tetibe je aku tepuk tangan terkejut besar dia....
hehee...

walau macam mana pun...
kita berdua memang banyak persamaan....
tak ada lagi dah teman sebaik dia...
secomel dia...
dia selalu bagi support aku untuk kahwin cepat-cepat...
hhahahaa...

detik terakhir bersama dia..
dia ada tanya ....

dia: usu bila lagi nak kahwin ...
aku: adik nak bila?
dia: kalau boleh secepat yang mungkin lah tak sabar rasa nya nak tengok usu ada kawan lain jugak...asik duduk dalam rumah depan tv depan komputer je...tak pun buku...
aku: lagi nak komplen apa dek?
dia: usu kahwin lah cepat cepat...teringin nak tengok rumah abie tu meriah ngan majlis kahwin famili kita berkumpul...
aku: lagi dek?
dia; apa susah sangat...usu ajak lah kawan usu tu kahwin... dia okay ape?
aku: kawan yang mana?
dia: kawan yang dalam henpon usu tu le yang jumpa kat sekitar klcc tu...
aku: owh dah jumpa calon tuk usu ek?
dia:yelah...usu kan rapat ngan dia...
aku: erm.... kenapa tak adik je yg ckp kat dia suruh dia dtg cni kawin ngan usu ek?
dia: ishk ... kita pulak yg kene. orang suruh dia kawen...
aku:yelah yelah...nanti usu sampaikan....
dia: bulan 6 ni tau....
aku: ape?!!!!
dia: tak kan masih tak pikir lagi kot...hari jumaat depan kan nak masuk 27 usu sayang...
aku: bukan ke jodoh tu Allah dah tetapkan... tak boleh tunggu je ek...
dia: boleh...tapi jangan lama-lama tau...bagitau dia cam tu je...

blur... tengok dia senyum penuh riang ....

teringat insiden 2 april pagi itu...
mama ct: usu .. dia asik tanya besday usu... bila?
aku: lor..lupe nak gtau...bukan jumaat minggu ni...tapi jumaat minggu depan.
mama ct: ye ke?
aku: ha'ah....

aku pandang wajah dia...
aku hayati setiap inci wajahnya...
she's different dari selalu...
walaupun kondisi yang agak lemah...
tapi dia masih berbagi senyuman untuk aku walau hanya beberapa saat...
kemudian...
dia letak kembali kepala atas kerusi di depan nya...
aku dapat lihat dengan jelas nafasnya yang turun naik...
kelihatan masanya bagai sudah terlalu hampir....

dalam hati kecil aku berdoa... semoga semua yang dirasakannya dari mula-mula dia sakit dan disahkan kanser tulang...agar Tuhan ambil kira ganjaran dia atas segala kesabaran dan rasa semangat juangnya untuk terus hidup...semoga Allah pilih dia menjadi salah seorang daripada kekasih kekasihNYA....
amiin..Insyaallah...kerana aku percaya dengan janji-janjiNYA...

malam ...
dalam pukul 9 lebih...
2hb april....
senyuman nya pagi itu adalah yang terakhir buat aku...
dia benar-benar berusaha untuk terus berada di sisi kita semua...
tapi takdir Allah telah mendahuluinya...
please don't cry for her...
semata-mata kerana dia pergi tanpa pesan...
berdoalah untuk dia
supaya boleh berehat dalam keadaan yang tenang
bersama-sama kekasih Allah yang lain-lainnya....

bingkisan ini ditujukan khas buat siapa-siapa yang menyayangi adik siti nurhidayah....
love always for her

"sudahlah sudah ku harus pergi....
jangan kau tangisi aku lagi....
biar ku bawa seluruh cintamu
ku dakap dalam tidur panjang ku....
peluk tubuh ku kucup bibir ku
relakan saja aku pergi..."

No comments: