Saturday, January 7, 2012

Antara "Kederat" Ibu Dan Aku

memandangkan http://sha83kaizer.blogspot.com/2012/01/ubat-gastrik-alaf-baru-versi.html ada sentuh mengenai seterika ni makanya aku nak buka satu rahsia dalam famili aku satu tika dulu.

Ini adalah harta peninggalan mak ayang kepada ibu dan ayah aku dan diwariskan kepada kami adik beradik. amacam?!!! unik tak?!!!

sekitar 80 an ... selain tengok tv, merayau, bergaduh, dan lepak dengan abang-abang aku...aku punya hobi tolong ibu aku seterika baju ...

seingat aku ibu aku ni selalu masak awal di rumah ... lepas tu arang-arang bekas kayu api tadi di masukkan ke dalam seterika dan dah cukup panas ... baru lah letak atas baju dan seterika macam kita pakai seterika biasa je ... :)

setiap kali ibu nak seterika baju ... aku akan pastikan aku tak ada janji mana-mana dengan jiran-jiran sebelah rumah, depan rumah, belakang rumah, tepi-tepi rumah... sebab aku suka tolong ibu seterika ni cuma kederat tangan tu tak adalah mampu manapun. hahahaa...

sehinggalah datang mama mengambil alih tugas-tugas ibu...makanya... seterika ini menjadi sebahagian daripada pameran di satu sudut tembaga di rumah lama. sekarang dah angkat masuk rumah lain lah... ibarat sireh pulang ke ganggang ... err ganggang ke gagang?!!!

Nota: kederat means kudrat ... hihihiii .. dulu ... ibu selalu cakap ...

anak... o anak ... pama aseng ko dudeng kederat mo mayun terika du anak oiii... udah lah mo mak japah anak merow loq ko ... jiak mei lepang agem ...

(anak...o anak... tak sampai hati rasa aku tengok kudrat engkau hayun seterika tu anak oiii.. sudah lah engkau seorang je anak perempuan milik aku ni... takut pulak patah tangan ... )

kau ingat seterika tu macam seterika biasa kau pegang ke? o.k ....aku memang tak pernah kira KG sebenar seterika tersebut yang aku tau ia dari tembaga. itu sahaja... dan satu lagi... ia cukup berat bagi budak budak seusia aku 3 tahun ketika itu... 3 tahun lebih aku dah mula pegang seterika gini... mana tak haru biru ibu aku nengok aihhh !!!

2 comments:

H Y D E said...

pehhh. berat ni.

sha83@kaizer said...

zaman tu mmg agk berat angkat guna dua tangan le naim haha