Friday, May 11, 2012

Karnival Matu 2012

Yang ini Pesta terbaru sekitar tempat lahir aku . aku berasal dari Matu, Sarawak. dalam entri kali ini juga aku akan post gambar klinik tempat aku lahir dulu. mari kita usaha melayan gambar-gambar aksi di tapak karnival matu 2012 . saya jarang pergi-pergi tempat macam ni sebenarnya. secara kebetulan mama dan geng-gengnya berkampung di tapak ini dengan buka jualan. makanya aku tak nak melepaskan peluang ha ha ha . molek sangat perangaikan kan kan ?!!!

Pagi sabtu yang dinanti telah pun tiba jeng... jeng.. jeng ... Apa?!!!

Daerah Matu Onmode 

sedia ni nak jelajah Matu 
Ha Ha Ha semangat la sangat kan kan kan 


Replika seraong mato 

ada pula nama bear comel sesat kat sini ha ha ha 

Bersama Khadijah dan kawan-kawan 
 Mari menghayati apa yang ada di dalam dewan serbaguna 
sebenarnya saya tak pernah tahu nama dewan ni 
ha ha ha 





bersama syarafudin 
Yang ini gambar-gambar semasa perbarisan diadakan 

ni kadet polis SMK MATU 

PBSM SMK MATU

macho betei adik adik sekarang ni ha ha ha 

Yang ni pun SMK MATU juga 

Yang ni SK Bawang/Tian 

juga SK Bawang Tian 

suka je adik syaraf 
sekitar tapak - tapak pameran 

bersama wanita ... kekalkan konsep pemakaian melanau
sama tak macam saya ha ha ha 

Yang baju kuning ni bukan bersih tapi PERKIM ha ha ha 


syaraf dengan kawan kawannya 

hensem nya dia alololooo 

izzat tahu saya nak amik gambar dia 

ini pun sebahagian daripada pakaian tradisi juga 


penat tapi seronok 

peace no war 

mereka anak-anak saudara saya 
comel kan adik adik ni 

nasib baik dia pakai spek hitam 

dia lagi kawan-kawan syaraf malu nak bergambar sama 



Gambar yang ni la Eiza Anas dia rasa dia macam kenal tempat ni ha ha ha 
lama dah tak lalu kat sini rindu bagai nak rak 
nak tahu lokasi gambar ni akan terjawab sebentar lagi ya 
jom selam ... 


hik hik hik 

mari saya stori sikit ...
bangunan ni adalah lokasi balai polis lama dulu
sampai aku sekolah menengah sini lah lokasi balai polis Matu
sekarang dah milik PERKIM
he he he 








nampak sungai tu ...
jadi saksi tempat saya lepak
dari umur 11 tahun sampai tingkatan 5
balik saja dari perpustakaan
selalu jugalah berhenti kat sini sambil-sambil makan kuaci 

dulu zaman saya sekolah
tak adanya papan tanda belakang sana tu he he he
jambatan yang kat belakang tu pun masih berkayu lagi
sekarang siap bertar giitu
pembangunanlah namanya kan ....
kat seberang jambatan tu adalah kawasan cina pasar lama. 

tak dapek nak komen neh ha ha ha 

benda ni takda wujud zaman aku dulu-dulu
entah bila wujudnya ni 

padang ni jadi saksi tempat aku ngan geng - geng aku jadi penyokong masa musim bola sepak
ha ha ha ..... tapi tak adalah sampai jadi penari gelek tepi padang.
sekadar memeriahkan suasana saja ha ha ha 

tu sana tapak - tapak jualan 

yang tempat dia ni duduk mana ada wujud zaman aku sekolah dulu
ha ha ha
kosong je

kemudian ada jugak tempat bunga 

medan selera Matu  ...
sebelahnya saja tandas awam .
dulu tempat ni lebih kurang macam tempat parkinglah

ini adalah kawasan jeti lama.
dulu nak naik bot laju ke sibu kena naik dari sini
aku sempat lagi hantar abang aku masa tu

tu pun sekali saja ha ha ha
selepas ada wharf di surau Jalan Dagang dorang tunggu kat situ saja
kawasan ni juga menjadi saksi tempat aku suka buat koling-koling nombor tertentu
ha ha ha
bukan apa
suka dengar lagu bila dia kata
harap bersabar anada akan dilayan sebentar lagi
yang pasti bukan nombor bomba kah, jabatan kesihatan kah ..
mana boleh lor...

tu dia ....
pasar di matu ...
banyak pengubahsuaian dah dibuat .
dulu pintu -pintu ni
jarang nak jumpa yang berbesi ...
hampir semuanya berpapan buka.
sangat-sangat unik 

tempat buai ni pun tak wujud jugak dulu 

we are famili 

ok dijah ... still maintai ha ha ha 

adik nazira 

mereka dah mulakan perbarisan sudah 


pesilat-pesilat melanau menunggu ketibaan YB nak bukak langkah
termasuk gadis-gadis yang berpakaian tradisi ni 

aku selalu tak boleh nak kalahkan abang-abang yang bawak kamera besar ni
ha ha ha 

mula buka langkah sudah 

aiseh tengok lah aksi mereka ni 

adik yang aku tak ingatn nama ketika ini dia beraksi solo 



wow muka adik syaraf sangat sangat serius lor 


tengok adik syaraf ni sangat sangat tembam lor tapi dia memang comel
he he he 

kasma 

kelab anak seni ni suka tengok topi mereka pakai 

jabatan penerangan kot
ha ha ha sebarang sajakan 

rela 

tak ingat ha ha ha 

wanita daerah matu 



perkim 

tak sangka nampak muka mama sikit 





tak pasti 

orang kuat bagi koman neh 


jabatan pertahanan awam 
lintas hormat depan Yang Berhormat !!!
















ha ha ha tertinggal belakang kekawan dia 


kasma bersama kibaran bendera 




mak siapa ni eh ..
wanted
ha ha ha 











bangunan baru ni ...
masa saya sekolah menengah dulu tak ada bangunan ni 

yang ini pun sama
tak pasti pula bila tapak perpustakaan berubah ke sini 
bermulalah penjelajahan dari satu tapak ke satu tapak pameran 
ha ha ha 
dia jadi model sekejap ha ha ha 




poster rumah panjang yang lebih dari 100 tahun tu
nak tengok gambar lebih lanjut boleh
KLIK DI SINI

bersama kawan sekelas saya
dari tingkatan 1C - 3B 

kakak senior aku dulu
tapi tak ingat nama 

tapak jabatan pertahanan awam ni kot 

cantik coraknya kan kan kan 

promosi pendidikan ni 
 di bawah ni pula di tapak pameran kartika andaman 
hi hi hi 
adalah hubby kakak yang sekampung 
dengan aku dulu tegur masa aku tengah ambik gambar 
dengan ayat powernya 

" tak payah nak tengok lama-lama 
nak sangat kawen la cepat " 

ha ha ha 
sampai hati 

ini merupakan pakaian tradisi pengantin lama-lama 
tengok tengok gambar ada juga yang kenakan pakaian ni 









agaknya bilalah giliran aku pula nak pakai busana macam kat atas ni 
ha ha ha 




Oh sedapnya kelapa 



gambaran sekitar tempat jualan 



ni lah tempat aku lahir dulu
dengar cerita ini adalah bekas tempat tahanan
tak pastilah ...
yang pasti dan saya ingat cerita mak atau pun nenek
tempat tahanan masa pendudukan zaman jepun 

ni lah bangunan tu tadi
pertama kali dan kali terakhir aku beraksi kat sini
bila aku menari
masa tu aku tingkatan satu lagi
masa tu perasmian untuk bangunan ni la rasanya 

kawasan tempat bermain ni ha ha ha
ataupun kawasan rumah perintah
lama-lama dulu

gambar seterusnya saya ambil dari wharf surau jalan kampung dagang 


jalan pasar lama lah sebelah sana tu 

dah ada rumah burung dah 

rasa semakin mengecil je sungai ni ha ha ha 

penat tapi bahagia 

santai saja kan kan kan 

saksi tempat aku membesar di sini lah ... rumah ni arwah ayahanda
saya sendiri yang dirikan tak ingat tarikhnya
tak tahu mana dah pergi tangga
bila lah agaknya nak baik pulih rumah ni ya
nak beraya kat sini lah 
 dan 3 gambar kat bawah ni gambar sesat ha ha ha 
biasalah mata mengantuk he he he 



Sekian dulu laporan daripada saya 

ini baru separuh hari 
yang tadi tu on the way 
ke rumah kak rokiah 
sekali berziarah 
dan tumpang solat .

syukur alhamdulillah dapat rezeki hari tu 
terima kasih kepada kakak rokiah sekeluarga




No comments: