Monday, October 29, 2012

Kisah Dalam Satu Karya !!! (Versi Sambungan)

KIsah Dalam Satu Karya rasanya siapa-siapa pun boleh mengalaminya. Samada
kita sedar ataupun tidak. Mungkin sebahagian manusia memikirkan ianya satu hal yang biasa-biasa saja ataupun kebetulan. Tapi bagi sebahagian manusia yang sedar setiap yang berlaku itu memang sudah ditetapkan oleh Allah. pasti akan merasa takjub dengan Kebesaran Allah dan Kebijaksanaan Allah dalam menetapkan segala sesuatu. 

Aku bagi contoh yang sangat ringkas... 
Aishh tak membantu langsung pulak dah ha ha ha ...

tak boleh update pulak screencapture yang aku dah buat. nampaknya aku kena stori satu persatu. Dan anda semua kena imejinlah .

Al-kisah di suatu malam. aku syok duduk sembang kat fesbuk. tiba - tiba seorang akak dalam senarai teman aku tagged aku gambar gadis berpurdah biru ni. semestinya tema perbualan itu tentang pemakaian purdah. Sepanjang seminggu itu memang agak sensasi gambar gadis ini sebenarnya. 

Malam itu seingat aku tarikhnya 24 oktober 2012. tema pemakaian purdah telah dijadikan salah satu daripada topik bualan. Keesokan harinya aku bergegas ke sibu. Tepat jam 6 pagi aku pun bertolak ke sibu. sesampai di sibu, aku bergegas menuju ke kedai fotostet. Tapi .. perut yang kosong memang minta diisi. jadi, aku berhajat untuk menikmati roti canai kosong. Sayang seribu kali sayang. tempat duduk dah penuh. tak kan pula aku nak kongsi semeja dengan yang lain. itu bukan menjadi kebiasaan aku. hendak dijadikan cerita, aku bergegas ke kedai fotostet. selesai urusan di situ, aku melangkah sekali ke open air. Sekali lagi hampa yang berkunjung. pelanggan tak surut-surut pula. jadi aku pun menghabiskan masa sekejap di dalam primere.  Setiba di primere aku telah ditahan oleh seorang akak yang menjual satu produk kecantikan ni. Bermacam-macam pertanyaan aku bagi menunjukkan yang ia adalah salah satu penolakan bagi aku. Bila dah sampai macam kena paksa ambik akhirnya dengan konfiden aku bagitau pada akak tu. 

"Sebenarnya kan kak... saya dah cuba produk ni tapi jerawat makin naik pula. Bila tak pakai apa-apa produk. Elok pula muka ni."

"oh ... ye ke dek? tak tau pula akak adik dah cuba. Bila adik cuba tu? beli kat mana?"

"Kat sini juga kak. Beberapa tahun lepas."

" Tak apalah kalau macam tu. Ingatkan adik tak pernah cuba lagi."

Selesai urusan di Primiere. Dengan senang hati aku melangkah ke open air semula. akhirnya berjaya juga aku dapat tempat duduk. Aku pun order teh tarik dengan roti canai kosong. O.K saya memang dah agak dah yang saya akan menjadi perhatian pagi itu. Mungkin agak pelik bagi masyarakat sekitar. makan di tempat awam..tapi hanya duduk keseorangan di satu meja. bagi aku tak adalah pelik sangat. Biasa saja.

selesai makan saya ke arkib mara untuk melihat tudung-tudung. selesai agenda di situ. saya melangkah laju menuju Pos opis kemudian menuju ke parkson. selesai di parkson aku melangkah ke KFC. Sampai di KFC aku tak terus pergi order. tapi, aku duduk melihat karenah orang keluar masuk KFC. Banyak hal yang aku pelajari. 

jam 12 setengah baru aku buat order. aku habiskan masa lebih daripada setengah jam untuk menghabiskan makanan yang aku order. Tapi... tak habis juga. Akhirnya aku melangkah menuju ke kedai fotostet mengambil buku yang telah aku fotostet pagi itu. 

Dalam perjalanan dari Parkson ke KFC. Aku telah melalui satu jalan yang penuh dengan kedai beg-beg di sepanjang jalannya. Di situlah aku terserempak dengan gadis berpurdah biru. Mata aku tak lepas memandangnya. Dalam hati tertanya-tanya...apa sebenarnya yang Allah nak bagitau pada aku. kenapa aku selalu mengalami hal yang sama dalam keadaan sedar. dan aku dapat rasa yang ianya bukan satu kebetulan. sesungguhnya Allah punya perancangan yang lebih sistematik daripada kita

Kadang-kadang aku jadi risau sebab aku tak tau apakah isi takdir yang telah tertulis ke atas aku sebenarnya. Tapi, aku percaya... sebahagian daripada takdir itu boleh kita ubah. Bukan cuma dengan doa, tapi harus dimulakan dengan sesuatu yang luar biasa. aku kan cuma yang biasa-biasa saja. Macam mana ya?!!! 

Semoga Allah temukan aku dengan jawapan yang lebih tepat. 
saya harap kamu semua pun macam tu juga. 

Nota: Kadang - kadang terasa. Ini bukan dunia aku. bukan dunia aku. bukan dunia aku. Masih banyak lagi yang aku perlu belajar.


No comments: