Sunday, October 28, 2012

Dengan Hanya Satu Lafaz!!!

Astaghfirullah al adzhim !!!

hanya itu yang yang mampu aku ucap... aku bernikah ?!!!

Al-kisahnya, aku sedang fokus ulangkaji peperiksaan yang bakal menjelang.  Tiba-tiba...aku didatangi seorang lelaki bersama kawan-kawannya yang lain. Lalu lelaki itu pun bersuara:

-"assalamu'alaikum ... saya nak jumpa awak ni..."-

-" hey ... saya tak sukalah tengok awak !!! Awak tau tak dah berapa kali awak sakitkan hati saya!"-

-"tapi... saya nak sangat jumpa awak. Kita perlu berbincang."-

-"nak bincang apalagi?!! saya tak fahamlah dengan awak !! Saya kata pergi .. pergi sajalah !!"

Akhirnya dia melangkah pergi dari situ. Tetapi ... kawan-kawannya tidak berganjak dari situ. Malahan mereka rancak bercerita yang dia bakal mendirikan rumahtangga dengan seseorang. Tiba-tiba, aku didatangi sahabat baik aku zaman dulukala....

-"Awak .. awak tau tak dia nak kawin dah. Awak tak boleh biarkan dia kawen  macam tu je."-

-"sukahati dia sajalah nak kawen ke tak...saya tak nak peduli apa-apa pasal dia lagi. Awak faham tak?!!! saya tak nak ambik tau!"-

_"awak kena ambik tau jugak. awak kan isteri dia. setiap keputusan dia nak kawen lagi satu atau tak...keizinan harus ada dipihak isteri pertama."-

aku tersentak seketika lalu terdiam dengan kenyataan itu. saya pandang tepat ke dalam mata dia lalu berkata,


-"macamlah saya tak tau yang dia tu nak kawen. biarla dia nak kawen ngan sape-sape. saya takkan ambik tau lagi pasal dia."-

aku ambil beg terus keluar dari rumah lalu memecut ke rumah Mama. sampai di rumah mama aku didatangi lelaki itu sekali lagi. sekali lagi aku berkeras menyatakan yang aku takkan berjumpa dia. maka, keluarlah si abang gangster lalu meluru ke arah lelaki itu.

-"kau nak ape hah daripada adik aku ?!!!-

-"bro. aku ke sini bukan nak cari gaduh. aku cuma nak ajak dia berbincang saja."-

-"Tapi ..aku tak nak jumpa dan bincang apa-apa ;agi dengan kau. Kau faham tak?!!!"-

-"ye ... aku faham."-

-"Habis tu kau nak apalagi daripada aku? kalau nak kawen..kawen sajalah dengan dia tu. aku tak nak ambik tau lagi."-

-"kau dengar tak apa adik aku cakap tu?!!!"-

-"tapi abang ... dia isteri saya . saya tak kan berganjak selagi dia tak nak ikut saya."-

Sekali lagi aku tersentak. Hati berkotak katik...

'Betul ke yang aku ni isteri dia?'

'Bila masa aku bernikah dengan dia?'

-"Buktinya!!!"- suara abang mematikan monolog yang mula berteka teki di dasar hati yang mendalam.

-"ni dia abang ..."-

dia menyerahkan sekeping sjil perkahwinan yang sah bercop jais. Aku turut membaca. Mata menatap satu persatu perkataan yang tertera dia atas sekeping kertas itu. Aku membaca lalu terduduk... umpama roh yang telah meninggalkan jasad aku.  samar-samar aku dengar abang aku bagitau ...

-"ya ... memang sah dorang dah bernikah.."-

Pandangan aku terus kosong. Gelap. Gelap dan gelap ...

Kemudian..cahaya terang menyusup masuk ke ruang penglihatanku sedikit demi sedikit. terasa kepala aku berdenyut dan memberat bagai dihempap sebiji batu besar. Samar-samar. ya ... itulah yang aku nampak...perlahan-lahan aku mencelikkan mata sedikit demi sedikit. jasad aku terus terbujur di atas sofa. sofa yang sama tapi berbeza. tapi bukan di rumah mama. aku pandang sekeliling... dan tersedar sepenuhnya oh... aku bukan di rumah mama sekarang. dan aku di sibu. aku masih di sibu sekarang !!!

Hanya satu lafaz yang terpacul dari bibir aku.

"astaghfirullahal adzhim, nauzubillahimindzalik, la hau la wala qu watailla billah. Alhamdulillah."

Oh ..mimpi rupanya !!!

Nota: Ada banyak hal yang dalam dunia ni kita tak suka. Tapi .. dalam banyak-banyak hal yang kita tak suka tu...kita tak tau yang mana satu terbaik buat kita bukan hanya di sisi kita saja. tapi di sisi Allah dan agama kita. selalunya bila aku mimpi pelik-pelik macam ni ada sesuatu yang akan berlaku... ada yang nak bernikah ni hujung tahun ni... apa-apa pun semoga anda semua berbahagia di dunia dan akhirat. di lindungi dan dirahmati Allah juga dunia akhirat. amiin insyaAllah.

No comments: