Monday, February 19, 2018

Aku VS Guru Sesi Pagi !

sha83@kaizer
Assalamualaikum dan Haiii semua !

Sekarang telah berlalu pertengahan bulan Februari. Seperti biasa, setiap tahun pasti ada yang akan berlalu pergi. Sekurang - kurangnya tahun ni aku tak terima aduan tentang cikgu "A". Siapa satu tempat kerja dengan aku, fahamlah siapa yang dimaksudkan tu. Mari aku imbas kembali.

" Hari ini tadi ada cikgu baru. Nama dia cikgu "A" "

Aku.

"Oh... ganti ustaz eh ? "

" Ishk... suka hati ustazah saja cakap dia tu ustaz. Bukanlah.....bla...blaa... bla....."

Aku pandang dengan dahi berkerut 1000. Dalam hati cakap, perlu sangat ke nak membebel ? Kemudian aku bagitau dia.

" Alah... tak payahlah nak membebel sangat macam mak nenek. Saya tengok dia macam ustaz saya tanyalah. "

Budak tu sengih balik.

Setiap hari, setiap bulan, setiap tahun, nama cikgu A, meniti di bibir anak - anak. Sampai tahap aku tanya.

" Dalam sekolah ni takda cikgu lain ke yang mengajar selain cikgu A tu? "

Budak - budak pakat gelak dengar soalan tu.

Sehinggalah tahun 2016. Aku ditugaskan untuk mengambil alih udak - budak Tahun 1. Aku ingatkan tamatlah al-kisah riwayat cikgu A ni tadi. Aku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari.

Ada Bahagian 2 pula. Aku cuma mampu geleng kepala. Semakin hari - semakin rancak nama cikgu A ni meniti di bibir anak  anak. Sehinggalah satu aku dikerumuni oleh anak - anak lincah ni. Dengan muka sedih mereka mengadu.

" Cikgu A dah kawinlah."

Aku. " Korang sedih ni dah kenapa ? " Alahai.... satu hal pulak aku nak memujuk budak - budak kecik ni.

" Sedihlah ... sebab kami sayang dia. "

" Laaa... dah jatuh sayang tak boleh kawin la ye ? Habis tu korang ni tak sayang sayalah ye ? "

" Eh... Ustazah pun kami sayang. Tapi, cikgu A lain, nanti dia kawen... mesti dia dapat pindah tahun ni. " Konfiden level paling tinggi tu.

" Apa susahnya. Nanti datanglah guru baru ganti dia. Nak susah hati apa lagi ni. Bukankah kita dah belajar tak semua benda yang ada dalam dunia ni akan kekal. Manusia datang dan pergi tu dalam hidup kita ni perkara biasa. Semua dah diatur oleh Allah. Macam kamu juga. Sekarang duduk lagi dengan mak ayah. Nanti dah besar, kerja, kahwin pasti akan pindah rumah juga. Nak jumpa cikgu A balik, belajarlah rajin - rajin lepas tu mintak masuk maktab perguruan di Kelantan. Nanti - nanti tu jumpa juga lah andai ada rezeki ya... Tak payah nak sedih - sedih. Saya bagi tempoh setahun lagi untuk kamu bermanja dengan cikgu A tu. Habis je kamu tahun 2 baru saya lepaskan dia balik tempat dia. o.k tak ? "

" O.K sangat - sangat. Terima kasih...."

Dalam hati aku cakap. Beria je aku pujuk tangguh setahun nak pindahkan cikgu tu. Ingat kerja aku ke pindah - memindah ni. Ha Ha Ha. Melampau jugak ayat - ayat aku kat budak - budak ni. Aku was - was pun ada juga dengar cerita budak - budak ni. Betulkah dah kawin ? Tahun lepas keluar jugak cerita dai dah kawen. Tahun ni keluar lagi. Tapi, yang mengadu adalah bukan dari batch yang sama. Aku mula berteka - teki seorang diri. Disebabkan rasa ingin tahu berada pada tahap level yang sangat tinggi. Aku korek balik isi cerita tadi dengan lebih lanjut.

" Mana korang yakin sangat dia dah kahwin ? "

" Ada gambar dalam laptop . "

"Cikgu - cikgu pagi ada bagi hadiah tak kat dia masa perhimpunan. "

" Tak ada."

Aku ? Speachless sebentar. Nak gelak pun ada.

Lepas tu aku cakap balik. " Korang jangan risau. Tahun depan cikgu tu masih adalagi. Mungkin masa kamu duduk Tahun 3 nanti dia dah tak ngajar kamu. Kena balik jumpa isteri dia dan famili dia kat sana. "

" Ooo.... Lama lagi lah ya ? "

Aku ? Cukup sekadar beri tanda senyuman.

Hari berganti hari, detik perpisahan tu pun tiba. Aku takda masa perhimpunan akhir. Aku kena pergi jumpa doktor. Bila aku teringat balik sesi perbualan di atas betul - betul buat aku tergelak balik. Tak sangka pula budak - budak ni tak kan jumpa dia lagi bila sesi kelas Tahun 3 bermula.

Walau bagaimanapun, yang aku nampak sekarang tak habis satu bulan mereka dah jumpa pengganti cikgu A. Aku kena tadah telinga pula menghadap nama baru cikgu F.

Nota kaki. Buat Cikgu A. akak nak bagitau ni. cepat betul dahan yang patah tu berganti balik ya... Nama pun budak - budak. Kejap je sedihnya. Akak masuk kelas hari pertama terus naik nama cikgu F. Akak cuma mampu geleng kepala je. hehehe. Cerita ni ada Part 2. Tungguuuuuu.........

No comments: