Friday, July 31, 2009

Siapakah Yang Bersalah?!!!

kisah ini aku dapat masa aku sedang lepak dengan mama aku di kampung ... tetibe mama cakap... nak dengar kisah benar ke?
aku: kisah ape mama?
dia: kisah orang zaman-zaman dulu ... memang benar-benar berlaku...
aku: ceritalah... boleh letak di blog nanti...
mama pun memulakan ceritanya...

suatu masa dulu ada seorang ibu ini...dia hendak pergi membasuh pakaian di sungai ... jadi anak yang masih bayi ditinggalkan di dalam buaian untuk seketika...

si ibu berpesan kepada si misai ...

"misai...nanti kau tolong jaga anak aku.... aku hendak pergi membasuh pakaian sebentar... apa-apa hal kau panggil aku" ...

si misai kemudian menjawab seolah-olah memahami butir perkataan yang diucapkan oleh si ibu ...

"meow...meow...,"

begitulah jawapan si misai apabila menerima arahan tersebut....

akhirnya si ibu ini ... pergi meninggalkan bayinya dengan harapan si misai menjaga bayi yang sedang nyenyak tidur di dalam buaian... ketika membasuh pakaian... si ibu terkejut mendengar si misai bising ...

"meow!!! meow!!! meow !!!" si misai menjerit seperti ada sesuatu yang berlaku dan diikuti dengan bunyi seperti berlaku kekecohan di dalam rumah...

jadi si ibu berlari ke rumah... sampai depan anak tangga... si ibu terkejut melihat si misai berlumuran darah ... si ibu berfikir bahawa si misai telah mencederakan bayinya ... jadi si ibu mencapai sebatang kayu lalu memukul si misai sehingga nyawa-nyawa ikan... kemudian si ibu melangkah ke arah bayinya ... terkejut si ibu melihat bangkai si pembelit berada di sisi bayinya... bayinya pula masih dalam keadaan selamat cuma terbangun dari tidur yang nyenyak akibat daripada bunyi si misai yang bertarung dengan si pembelit bagi melaksanakan tugas yang diberi oleh si ibu...

si ibu terkejut... perlahan-lahan terasa tubuhnya longlai tidak bermaya melihat bangkai si pembelit tersebut ... si ibu jatuh sakit apabila mengenangkan kejadian yang telah menimpa si misai akibat daripada kesilapannya...

aku: mana mama dapat cerita ni...
dia: dapat daripada orang-orang tua lama... tapi memang kisah benar... berlaku zaman-zaman dulu kala di sini ....
aku: oh....

aku tersenyum puas mendengar cerita mama... tak sangka ada kisah yang sebegini menarik yang terdapat dalam kehidupan masyarakat lama Melanau ....

Nota: si misai yang terdapat di dalam cerita di atas adalah seekor kucing dan si pembelit pula adalah merupakan seekor ular....( tak dinyatakan spesis ular apa ). Anda boleh cari sendiri moral value yang terdapat dalam kisah lagenda ini .... sungguhpun tidak seperti kisah lagenda santubong, mahsuri, gunung Ledang dan sebagainya ... namun, bila difikir-fikirkan balik.. seekor kucing pun mahkluk Allah juga... siapalah kita untuk menjatuhkan hukuman terhadap sesuatu perkara yang kita tidak ketahui asal usul puncanya.... semoga boleh menjadi iktibar untuk kita semua ... amiin... insyaAllah...

No comments: