Tuesday, August 28, 2012

Opssss ....Maafkan saya !!!

Baru-baru ini mulut aku memang agak lancang. sudahlah aku tak sihat. Ditanya pula dengan soalan yang aku sendiri tak tahu nak jawab ... memang jawapan aku kasi ... nak mati saja...

pernah satu kali tu aku jawab .. aku tak nak mertua aku nanti bising ngata aku tak reti nak buat kerja. kikiki ... kan dah melalut dah tu ....

JANGAN TANYA SOALAN YANG AKU SENDIRI TAK BOLEH NAK JAWAB BOLEH TAK ?!!!

terus terang aku katakan wahai ibu..ibu .. aku adalah seseorang yang tak suka memulakan sesuatu. sebab aku jenis macam ni lah ... maka timbul satu ayat ... kena usaha !!!

masalahnya ... usaha bagi aku banyak caranya ...

antara-antaranya ...
1- mendekatkan diri kepada Allah. (selalu jugak tersungkur ... tersadung ...macam mana nak berumahtangga?)

2- belajar bersabar ( selalu juga naik angin ... macam mana nak menghadapi alam rumahtangga kalau dah macam ni?)

3- belajar skill mengurus rumahtangga ( Yang ini kena menuntut sendiri nampaknya... Mak dah tak ada nak mengajar... saya tak nak orang kata skill rumahtangga tak mantap sebab Mak Bapak pergi awal. silap haribulan abang-abang saya pula yang dipersoalkan. saya tak nak keluarga saya diumpat, hanya kerana hal yang leceh macam ni. Lain cerita bila satu pihak lagi sanggup nak mendidik....)

Bila dah sedia semua hal - hal yang di atas ... tanpa dicari pun jodoh itu akan datang dengan sendirinya. Mohon janganlah risau tanpa bersebab ye.

Allah lebih tahu apa yang lebih baik buat hambanya. Jika saya boleh bersabar, jika saya tidak pernah mengeluh .. kenapa tidak kalian?!!!

Janganlah dipersoalkan kerja Allah. siapalah kita untuk mempersoalkan. Hal ini tak pernah mengganggu ketenteraman hati. Syukur Alhamdulillah...hati selalu tenang walau diasak dengan bermacam-macam ayat power... cuma sedikit kesal... sedkit kesal...sedikit kesal ...

biarpun berpuluh-puluh kali jawapan diberi. Namun, jawapan kepada soalan yang sama tetap juga masih dituntut. Jangan menuntut jawapan yang aku sendiri tidak pasti ...kerna yang pasti...aku akan mati ...

Bukan mati bunuh diri... tapi itulah hakikatnya ... saat kematian itu semakin mendekat ...
 aku sedih ... bilamana aku sedar amalan yang akan ku bawa ini tidak akan mencukupi.....

aku sedih ... bilamana banyak urusan dunia ku yang belum selesai... Mana mungkin aku boleh mati dulu sebelum semua urusan aku selesai... Tapi...ajal itu ketentuan Allah. dan aku tidak mampu mengubahnya.

kesimpulannya cuma ada satu hal yang sedang bertapak perlahan-lahan dalam diri aku sekarang.

SOAL HIDUP , IBADAH DAN MATI AKU...

Nota: inilah yang buat hati aku rasa selalu berdebar-debar menunggu esok hari ...aku tidak pasti sama ada esok itu masih ada untuk aku ataupun tidak. aku takut jika aku pergi dalam sebegini... pasti aku tidak akan berada di sisi NYA ... amal aku masih belum cukup.

Buat adik-adik , kakak-kakak ... abang-abang ...
Bila cinta hakiki yang kita kejar ... tidak akan ada letaknya cinta dunia di sudut hati kita...baik secalitpun ...

No comments: